خیام نکویی اعلام کرد: وجود 18 میلیون هكتار سطح خاك‌ زیر كشت در كشور

پایگاه خبری DA1news: معاون وزیر و رئیس سازمان تات با بیان اینکه مجموع خاک‌های سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در حوزه آبی و دیم و آیش ۱۸ میلیون هکتار است، گفت: با استفاده از این پتانسیل ظرفیت این که بتوانیم به تامین امنیت غذایی پایدار دست پیدا کنیم وجود دارد.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان تات سید مجتبی خیام نکویی با اشاره به گرم شدن دو درجه ای ایران نسبت به ۵۰ سال گذشته گفت: با تغییر اقلیم و کاهش میزان بارندگی، در طول این چهار دهه میانگین بارندگی کشور از۲۵۰ میلیمتر به ۲۲۰ میلیمتر رسیده وخشکسالی گسترش پیدا کرده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به ظرفیت دانشی در حوزه کشاورزی کشور گفت: ۱۲ هزار نفر هیات علمی در بخش کشاورزی و منابع طبیعی فعالیت می کنند که با مشارکت آنها به طور مستقیم در حوزه اجرای سند ملی دانش بنیان امنیت غذایی شاهد اتفاقات مثمر ثمری خواهیم بود.
وی کشاورزان را به عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در موفقیت سند ملی دانش بنیان امنیت غذایی دانست و اضافه کرد: میانگین سن کشاورزان تقریبا ۵۴ سال است و بیش از ۵ میلیون بهره بردار داریم که تولید کننده هستند. این در حالیست که به تناسب افرادی که بازنشسته می‌شوند، نیروی انسانی مکفی تربیت نمی‌کنیم. بنابراین در سند ملی دانش بنیان امنیت غذایی تربیت کشاورزان آینده در دستور کار است.

وی خاطر نشان کرد: در کشور حدود ۸۳۰۰ گونه گیاهی داریم که ۲۰۰۰ گونه فقط بومی جمهوری اسلامی است و بیش از ۲۲۰۰ گونه گیاهان دارویی است. از طرفی۳۰۰ روز از ۳۶۵ روز کشور آفتابی است و این یعنی ظرفیت انرژی که می‌توانیم در بخش کشاورزی به کار ببریم بالا است.

خیام نکویی الگوی کشت را مبتنی بر آمایش سرزمینی دانست و اظهار کرد: افزایش بهره وری ومطلوبیت سازی دو مولفه الگوی کشت است و استفاده از این دو مولفه همراه با افزایش ضریب نفود دانش اتفاقات خوبی را می‌تواند در بخش کشاورزی رقم بزند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: میوه اصلی دانش بنیان شدن افزایش بهره وری و حفاظت از منابع پایه آب، خاک و ذخایر ژنتیکی است و در تعریف دانش بنیان شدن کشاورزی افزایش میزان کَمی در راستای افزایش ضریب نفوذ دانش است.