حاجی دلیگانی: در اصل ۴۳ قانون اساسی حمایت از تولیدات کشاورزی تاکید شده است

پایگاه خبری DA1news: نایب رئیس مجلس گفت: نمی توانیم به بهانه اینکه قرار است چند سال دیگر در تولید محصولی خودکفا شویم، سفره مردم را معطل نگه داریم.

به گزارش اخبار کشاورزی DA1news، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی، در اخطار قانون اساسی در جریان رسیدگی به جزئیات لایحه کاهش مالیات بر ارزش افزوده واردات کالاهای اساسی گفت: با تصویب این لایحه از ضربه‌ای که به تولید داخل وارد می کند غافل می شویم.

وی با طرح این پرسش که در سال افزایش تولید چه اتفاقی افتاده است، افزود:‌ کشاورزان با قطع ۵ ساعته برق چاه های آب کشاورزی در هر شبانه روز روبرو هستند که فشار زیادی به آنها وارد می‌کند و مشکلات دیگری مانند پرداخت جریمه های مربوط به تسهیلات پرداختی به خسارات حوادث سال‌های قبل را هم دارند.

وی به مشکلات بیمه کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: وزارت جهادکشاورزی پروانه دامداری های سنتی را تمدید نکرده و اعلام کرده است همه حتی با ۱۰ رأس دام باید باید دامداری صنعتی داشته باشند.

عبدالرضا مصری نائب رئیس اول مجلس در پاسخ به این اخطار گفت: در اصل ۴۳ قانون اساسی آمده که تامین خوراک مردم ضرورت دارد ولی در اصلی از قانون اساسی که شما به آن استناد کردید، بر حمایت از تولیدات کشاورزی تاکید شده است لذا از آنجایی که «تأمین» بر «تأکید» اولویت دارد، اخطار شما وارد نیست؛ نمی توانیم برای کالایی که قرار است چند سال بعد در تولید آنها خودکفا شویم سفره مردم را معطل نگه داریم.

رحمت الله نوروزی نماینده علی آباد کتول در مجلس نیز در اخطار قانون اساسی دیگری گفت: ۱۹ استان کشور تولیدکننده برنج هستند در ۳ استان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار شالیکاری داریم همه به هزینه ها و زحمات زیاد تولید برنج واقف هستند باید از تولید حمایت شود در غیر این صورت واردکنندگان از رانت واردات بهره می برند.

نوروزی افزود: ما هم موافقیم که اگر تولید کم بود، واردات کالاهای اساسی انجام شود اما در گذشته دو برابر نیاز کشور برنج و شکر وارد شده است و در حالی که محصول برنجِ سال قبل روی دست کشاورز مانده، محصول برنج جدید هم در حال رسیدن به بازار است.

به گزارش ایرنا، لایحه الحاق یک بند به قانون بودجه سال جاری در خصوص کاهش مالیات بر ارزش افزوده دارو و کالاهای اساسی این هفته در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است که کلیات آن روز گذشته به تصویب رسید.

بر اساس این لایحه و در صورت تصویب نهایی نرخ مالیات بر ارزش افزوده واردات داروهای ضروری و تجهیزات پزشکی فاقد مشابه تولید داخل شامل گندم، برنج، دانه‌های روغنی، انواع روغن خام، حبوبات شامل عدس، نخود، لوبیا و ماش، قند، شکر، گوشت مرغ، گوشت قرمز، چای با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی به یک درصد کاهش می‌یابد.

دو فوریت لایحه الحاق یک بند به تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور ۳۱ اردیبهشت ماه به تصویب مجلس رسیده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *