بیماری قارچی، تولید گندم را به خطر می اندازد

پایگاه خبری DA1news: تغییرات آب و هوایی تهدیدی برای عملکرد و امنیت غذایی در سراسر جهان است و بیماری‌های گیاهی یکی از خطرات اصلی آن است. یک بیماری قارچی می تواند تهدیدی جدی برای تولید گندم باشد. برای جلوگیری از ضرر و زیان، کشاورزان در بسیاری از مناطق باید به محصولات قوی تر روی آورند.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، محققان دانشگاه فنی مونیخ (TUM)/آلمان، گسترش بیشتر بیماری قارچی انفجار گندم می تواند تولید جهانی گندم را تا سال 2050 تا 13 درصد کاهش دهد. نتیجه برای امنیت غذایی جهانی چشمگیر است.

گندم یک محصول غذایی ضروری است. مانند همه گونه های گیاهی، این گیاه نیز با بیماری هایی دست و پنجه نرم می کند که به دلیل تغییرات آب و هوایی نسبت به چند سال پیش با سرعت بیشتری در حال گسترش هستند. یکی از اینها بلاست گندم است. در مناطق گرم و مرطوب، قارچ Magnaporthe oryzae از زمانی که برای اولین بار در سال 1985 مشاهده شد به یک تهدید جدی برای تولید گندم تبدیل شده است. در ابتدا از برزیل به کشورهای همسایه گسترش یافت. اولین موارد خارج از آمریکای جنوبی در بنگلادش در سال 2016 و در زامبیا در سال 2018 رخ داد.

به گفته محققان، آمریکای جنوبی، جنوب آفریقا و آسیا مناطقی خواهند بود که بیشتر تحت تاثیر شیوع این بیماری در آینده خواهند بود. تا 75 درصد از سطح زیر کشت گندم در آفریقا و آمریکای جنوبی ممکن است در آینده در معرض خطر قرار گیرد. بر اساس پیش بینی ها، انفجار گندم در کشورهایی که قبلاً فقط اندکی تحت تأثیر قرار گرفته بودند، از جمله آرژانتین، زامبیا و بنگلادش نیز به گسترش خود ادامه خواهد داد. علاوه بر این، این قارچ در کشورهایی که قبلاً دست نخورده بودند نفوذ می کند. اینها شامل اروگوئه، آمریکای مرکزی، جنوب شرقی ایالات متحده آمریکا، شرق آفریقا، هند و شرق استرالیا است. بر اساس این مدل، خطر در اروپا و شرق آسیا کم است – به استثنای ایتالیا، جنوب فرانسه، اسپانیا و مناطق گرم و مرطوب جنوب شرقی چین. برعکس، جایی که تغییرات آب و هوایی منجر به شرایط خشک‌تر با دوره‌های مکرر گرمای بالای 35 درجه سانتی‌گراد می‌شود، خطر انفجار گندم نیز ممکن است کاهش یابد. اما در این موارد تنش گرمایی پتانسیل تسلیم را کاهش می دهد.

مناطق آسیب دیده از جمله مناطقی هستند که به شدت تحت تأثیر پیامدهای مستقیم تغییرات آب و هوایی قرار گرفته اند. ناامنی غذایی در حال حاضر یک چالش مهم در این مناطق است و تقاضا برای گندم به ویژه در مناطق شهری همچنان در حال افزایش است. در بسیاری از مناطق، کشاورزان باید برای جلوگیری از شکست محصول و ضررهای مالی، به محصولات قوی تر روی آورند. به عنوان مثال، در غرب میانه برزیل، گندم به طور فزاینده ای با ذرت جایگزین می شود. یکی دیگر از استراتژی های مهم در برابر کاهش عملکرد آتی، اصلاح واریته های مقاوم گندم است. CIMMYT با همکاری شرکای سیستم های تحقیقاتی ملی کشاورزی (NARs) چندین گونه مقاوم در برابر انفجار گندم را منتشر کرده است که در کاهش اثر بیماری مفید بوده است. با تاریخ کاشت مناسب می توان از شرایط محرک انفجار گندم در مرحله سبز شدن خوشه جلوگیری کرد. همراه با اقدامات دیگر، این موفقیت ثابت شده است. به عبارت دقیق تر، این به معنای اجتناب از کاشت زودرس در مرکز برزیل و کاشت دیررس در بنگلادش است.