خطر مسمومیت مرگبار با برداشت و مصرف “قارچ‌های سمی” از عرصه‌های منابع طبیعی

پایگاه خبری DA1news: مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: قارچ‌های سمی ازنظر خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه شباهت بسیاری به قارچ‌های خوراکی دارند و مصرف آن‌ها بسیار خطرناک است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی ، ترحم بهزاد درباره خطر مسمومیت به‌دنبال برداشت قارچ‌های سمی اظهار کرد: بهار طبیعت سرآغاز روییدن و رویش گیاه در عرصه‌های مختلف به‌ویژه در عرصه‌های مرتعی است که انواع مختلف گونه از جمله انواع و اقسام قارچ‌ها نیز کنار درختان خشکیده و در مناطق کوهستانی یا مرطوب مرتعی کشور رویش دارند و مورد استقبال مردم و به‌ویژه مردمان بومی و محلی قرار می‌گیرند و چه‌بسا در بازار عرضه می‌شوند و به فروش می‌رسند.

وی ادامه داد: با عنایت به اینکه بعضی از گونه‌های قارچ از نوع سمی و حاوی سم مهلک هستند، آگاهی از این مطلب نقش مؤثری در عدم استفاده از آن و جلوگیری از حادثه و حوادث ناگواری خواهد شد که تجربه و سابقه آن وجود دارد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: در سال‌های اخیر توجه به گیاهان دارویی و نقش و اثر آن در جهان و ایران زیاد شده است و مردم زیادی به آن اقبال نشان دادند و این مسئله باعث توجه بیش از پیش به استفاده از قارچ‌ها نیز شده است، بنابراین مراقبت از مردم و اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی آن‌ها در پرهیز از برداشت و خودداری از مصرف نیز اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند.

بهزاد توضیح داد: قارچ‌های سمی از نظر خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه شباهت بسیاری به قارچ‌های خوراکی دارند و این موضوع بسیار خطرناک است. تمیز دادن و تشخیص انواع خوراکی قارچ از انواع سمی مشکل است و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ‌شناسی و گیاه‌شناسی امکان‌پذیر است و بی‌توجهی به این مسئله موجب اتفاقات ناگوار برای خانواده‌ها و ضایعه در جامعه خواهد شد.

وی تأکید کرد: یکی از نکات مهم در ارتباط با سموم این است که برای اغلب آن‌ها، پادزهر و به‌نوعی بستگی به میزان مصرف و شدت مسمومیت امکان درمان وجود دارد اما برای سم قارچ، پادزهر خاصی وجود ندارد و معالجه میسر نیست! بنابراین تنها راه ممکن جلوگیری و دقت و عدم مصرف قارچ سمی و ممانعت از ورود سم به بدن است. مصرف قارچ‌ توسط حیوانات و پرندگان بیانگر غیرسمی بودن آن قارچ برای انسان نیست و حتی برخی از سموم مقاوم به گرما هستند و با آماده‌سازی آن به‌صورت کباب، آب‌پز، بخارپز‌ و سرخ کردن، مواد سمی از بین نمی‌روند و سم‌زدایی نمی‌شوند.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: با مصرف قارچ‌‌های سمی علائم مسمومیت 4 تا 5 ساعت و گاهی تا 24 ساعت به‌صورت تهوع، استفراغ، اسهال، شکم‎درد، بی‌‌حالی، عطش، سرگیجه و همچنین عوارض روحی مانند توهم، خواب‌آلودگی، تشنج یا بی‌قراری ظاهر می‌‌شود.

بهزاد خاطرنشان کرد: با توجه به موارد فوق توصیه مؤکد به عموم مردم برای حفظ سلامتی و آرامش خود و خانواده خود، عدم استفاده و خودداری جدی از مصرف قارچ‌های خودرو است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *