چهارمين جشنواره برداشت عدس شهرستان ورزقان برگزار شد

پایگاه خبری DA1news: چهارمين جشنواره برداشت عدس شهرستان ورزقان با حضور جمعي از مسئولين استان و شهرستان، مردم منطقه و عدس کاران شهرستان در روستاي آبخواره اين شهرستان برگزار شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی DA1news به نقل از روابط عمومي سازمان جهاد کشاورزي استان آذربایجان شرقی، معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي استان آذربايجان شرقي در اين جشنواره با بيان اينکه اينگونه جشنواره ها به منظور تقدير و پاسداشت زحمات کشاورزان برگزار مي شود گفت: عدس جزء محصولات وارداتي است و کشاورزان استان آذربايجان شرقي حدود 20 درصد عدس موردنياز کشور را توليد مي کنند و از خروج ارز جلوگيري مي کنند و اين جاي تقدير و پاسداشت دارد.

اکبر کرامتي با اشاره به نقش جشنواره ها در معرفي ظرفيت هاي کشاورزي و گردشگري ادامه داد: با برنامه ريزي مناسب و همکاري مردم منطقه مي توان جشنواره هاي باشکوه و در شان مردم و کشاورزان برگزار کنيم. ورزقان هم به لحاظ کشاورزي و هم گردشگري ظرفيت دارد و حائز اهميت است و مي تواند يک الگو باشد. وي بيان کرد: بايد سعي کنيم در سال هاي آينده درجه مکانيزاسيون در مزارع را افزايش دهيم تا عملکرد محصول عدس را در شهرستان ورزقان بيش از اين افزايش دهيم.

کرامتي با اشاره به کلون بومي که شهرستان ورزقان است تاکيد کرد: ما براي اولين توليدکننده بذر عدس در اين شهرستان مجوز صادر کرديم و حمايت هم مي کنيم انتظار داريم مرکز تحقيقات نيز در خصوص خالص سازي کلون بومي اقداماتي انجام دهد تا ما به سمت کشت پاييزه اين محصول برويم.

مدير امور زراعت سازمان جهاد کشاورزي استان آذربايجان شرقي نيز در اين جشنواره گفت: ضروري است کشاورزان ورزقان از تکنولوژي و علم در کنار تجربه بهره ببرند تا رتبه اول بودن خود را در زمينه توليد عدس حفظ کنند. جلال رحيم زاده با بيان اينکه موسسه تحقيقات ديم کشور در دو سال اخير قدم هاي خوبي به منظور خالص سازي توده اي که در ورزقان کاشته مي شود برداشته است افزود: مقايسه اي که با رقم بيله سوار و کيميا شده است نشان مي دهد که رقم عدس ورزقان هم در کيفيت و هم پخت رقم بهتري است که بايد در سطح کشور مطرح و توسعه داده شود.

وي ادامه داد: کشاورزان ورزقان بايد در کنار مروجان و کارشناسان کشاورزي سعي کنند نسبت به خالص سازي توده اقدام کنند و با همکاري با شرکت توليدکننده بذر باعث شوند تا رقم عدس ورزقان در ساير مناطق کشور گسترش يافته و آوازه يابد.

مدير امور زراعت سازمان جهاد کشاورزي استان آذربايجان شرقي با اشاره به اينکه اعتمادي به بارندگي هاي بهاره نيست اضافه کرد: بهتر است کشاورزان به کشت پاييزه عدس به جاي کشت بهاره اقدام کنند چرا که با کشت پايلوتي که انجام شد مشخص شد که در کشت پاييزه عدس نسبت به بهاره افزايش عملکرد وجود دارد و رقم عدس ورزقان مقاوم به سرما است.

وي به اهميت افزايش ضريب مکانيزاسيون نيز اشاره کرد و گفت: با همکاري ستاد اجرايي فرمان امام (ره) تسهيلات خوبي در اين زمينه ارائه مي شود و کشاورزان با دريافت تسهيلات با بهره 4 درصد از بانک ملي مي توانند نسبت به خريد ادوات دنباله بند اقدام کنند. با استفاده از اين ادوات کشت را به صورت رديفي انجام دهند که در اين صورت مبارزه با علف هرز تسهيل مي شود و عملکرد نيز افزايش مي يابد.

مدير امور زراعت سازمان جهادکشاورزي استان آذربايجان شرقي با بيان اينکه آذربايجان شرقي رتبه دوم توليد عدس در کشور را بعد از استان اردبيل به خود اختصاص داده است گفت: در سال زراعي جاري 21 هزار هکتار از اراضي زراعي اين استان به ويژه در منطقه ورزقان به زير کشت محصول عدس رفته بود که از اين ميزان سطح زير کشت، بيش از 13 هزار و 650 تن محصول با عملکرد 650 کيلوگرم برداشت شده و روانه بازار مصرف مي‌شود.

وي با بيان اينکه کيفيت محصول عدس ورزقان در رتبه نخست کشوري قرار داشته و عدس ورزقان داراي شهرت ملي و جهاني است ادامه داد: محصول عدس استان آذربايجان شرقي به علت توليد به شکل ارگانيک و محصول سالم از مرغوبيت و سلامت بالايي برخوردار است .

رحيم زاده افزود: بعد از شهرستان ورزقان، شهرستانهاي اهر، سراب، ميانه و هريس به ترتيب بيشترين سطح زير کشت عدس را به خود اختصاص داده اند.

مدير جهادکشاورزي شهرستان ورزقان نيز در اين جشنواره با بيان اينکه سطح زير کشت عدس در شهرستان ورزقان، 14 هزار هکتار است گفت: توليد محصول عدس اين شهرستان بالغ بر 10 هزار تن بوده است. پرويز عزتي با بيان اينکه شهرستان ورزقان با 74 درصد توليد رتبه نخست توليد عدس استان آذربايجان شرقي را به خود اختصاص داده است افزود: توليد 12 درصد عدس کشور به شهرستان ورزقان اختصاص دارد.

وي با بيان اينکه عدس از محصولات اصلي زراعي شهرستان ورزقان و در شهرستان بعد از گندم در رتبه دوم قرار دارد ادامه داد: عدس در تناوب با غلات کشت مي شود و نقش بسزايي در بهبود حاصلخيزي، ساختار خاک و افزايش عملکرد دارد .

مدير جهادکشاورزي شهرستان ورزقان با اشاره به درآمد 5 هزار ميلياردريالي اين محصول در ورزقان افزود: امسال کليه مزارع عدس زير کشت شهرستان در قالب طرح جهش توليد در ديمزارها کشت شده است و کشاورزان طرف قرارداد از توصيه هاي آموزشي ترويجي و توزيع رايگان کودهاي بذر مال و اسيد آمينه بهره بردند.

وي با توجه به اينکه کشت پاييزه اين محصول به دليل استفاده بهينه از بارش ها توليد بالايي نسبت به کشت بهاره دارد گفت: لذا مديريت جهاد کشاورزي تلاش دارد با برگزاري مزارع نمايشي و کلاسهاي آموزشي ترويجي کشت پاييزه اين محصول را افزايش دهد .

فرماندار شهرستان ورزقان نيز در اين جشنواره گفت: شهرستان ورزقان با توليد سالانه 10 هزار تن عدس رتبه اول را داراست. مهدي نعمتي با بيان اينکه بذر عدس شهرستان ورزقان از نظر کيفيت و طعمي که دارد خاص و نمونه است و الگوي مناسب براي استفاده در ساير شهرستان ها است ادامه داد: شهرستان ورزقان قطب توليد عدس در سطح کشور بوده و 12 درصد عدس مورد نياز کشور از شهرستان ورزقان تامين مي شود. اين ظرفيتي که در شهرستان است نشان از اين است که مردم اين منطقه اهل کار و تلاشند و نياز به حمايت و توجه بيشتر از سوي مسئولين دستگاه هاي ذيربط است. انتظار داريم با توجه به اينکه عدس ورزقان به صورت خام به فروش مي‌رود و کمترين بهره عايد کشاورزان منطقه مي شود، حمايت بيشتري در اين خصوص صورت گيرد.

فرماندار شهرستان ورزقان اضافه کرد: نياز است به همت مديريت جهاد کشاورزي شهرستان ورزقان تعاوني عدس کاران در اين منطقه تشکيل شود تا با حمايتهاي دولتي و ارائه تسهيلات ويژه به عدس کاران فرآوري عدس انجام شود.

مديرکل دفتر امور روستايي و شوراهاي استانداري آذربايجان شرقي نيز در اين جشنواره گفت: امنيت غذايي به عنوان يکي از مهمترين مقوله ها براي کشورها مهم است و در کشور ما نيز قرارگاه امنيت غذايي در سازمان جهاد کشاورزي استان آذربايجان شرقي راه اندازي شده است.

محمد اسکندري افزود: 84 درصد جمعيت شهرستان ورزقان را روستاييان تشکيل مي‌دهند که مشغول توليد هستند. وي بر حمايت از روستاييان در راستاي تامين امنيت غذايي است تاکيد کرد و گفت: روستا به عنوان قطب مولد است. در روستا کشاورزي، دامداري و زنبورداري و… صورت مي گيرد و روستاييان مصرف کننده نيستند بلکه در عرصه توليد قدم برمي دارند.

وي با اشاره به اهميت فرآوري محصولات کشاورزي افزود: لازم است مسئولان محلي و استاني نسبت به ايجاد صنايع تبديلي در شهرستان ورزقان همت کنند تا محصولات توليدي مردم منطقه به ويژه عدس برندسازي شوند.

مديرکل دفتر امور روستايي و شوراهاي استانداري آذربايجان شرقي با بيان اينکه ضريب مکانيزاسيون شهرستان ورزقان2.47 است اظهار کرد: هر چند اين ضريب مکانيزاسيون رقم خوبي است ولي در حوزه مکانيزاسيون بايد اقدامات جهشي انجام دهيم.

اسکندري با اشاره به اينکه جشنواره ها در معرفي توانمندي هاي شهرستان ها بسيار با اهميت هستند افزود: با برگزاري اين جشنواره ها محصولات توليدي مردم منطقه به دنيا معرفي مي شود و زمينه حل مشکلاتي مثل نبود صنايع تبديلي نيز فراهم مي شود.

شايان ذکر است در چند سال اخير رغبت کشاورزان استان آذربايجان شرقي به کشت حبوبات روند رو به رشدي داشته و کاشت اين محصول نسبت به سال هاي گذشته افزايش قابل ملاحظه اي يافته است ، کشت حبوبات به دليل افزايش مواد آلي خاک از طريق تثبيت بيولوژيکي ازت، کاهش جمعيت علفهاي هرز، کاهش جمعيت آفات گندم و ساير غلات بسيار حائزاهميت است و در تناوب با غلات موجب افزايش حاصلخيزي خاک و افزايش درآمد کشاورزان خواهد شد.

براساس آمار سازمان فائو در حالي که در بخش توليد عدس کشورهاي کانادا، هند و استراليا پيشرو هستند ايران نيز جايگاه دوازدهم توليد اين محصول را به خود اختصاص داده است و کمتر از ۱.۲ درصد در اين توليد سهم دارد. گفتني است عدس يکي از قديمي ترين منابع غذايي شناخته شده است که بيش از 3 هزار سال قدمت دارد و بومي کشورهاي جنوب آسيا، مصر و نواحي مديترانه مي باشد.

از جمله خواص عدس مي توان به موثر بودن در لاغري، سلامت قلب، مغز، معده، پوست، مو و عضله سازي اشاره کرد، همچنين عدس براي درمان کم خوني، ديابت، کلسترول و فشار‌خون نيز مفيد بوده و نسبت به ساير حبوبات بيشترين ميزان آهن را دارد. بطور کلي عدس به دو نوع سبز و قرمز تقسيم مي‌شود که عدس سبز در سه سايز درشت و متوسط و ريز و عدس قرمز فقط در سايز ريز کشت مي‌شود. ميزان توليد عدس در ايران برابر با 80 هزار تن است که 91 درصد آن را کشت ديمي و 9 درصد باقي مانده را کشت آبي تشکيل مي‌دهد.

استان هاي اردبيل، آذربايجان شرقي و لرستان به ترتيب در رتبه هاي اول، دوم و سوم استان هاي پيشرو در توليدات عدس قرار دارند و سرانه مصرف در ايران در حدود 3 کيلوگرم است و نسبت به ساير حبوبات از محبوبيت بيشتري در ميان مصرف کنندگان قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *