برنامه عملیاتی افزایش بهره وری در تولید گندم ارائه شد

پایگاه خبری DA1news: جلسه تدوین برنامه طرح الگوی کشت گندم آبی از سلسله جلسات ستادی تدوین برنامه طرح الگوی کشت برگزار شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با حضور سرپرست دفتر امور پژوهشی سازمان تات، مجری طرح کلان گندم کشور و نمایندگان موسسات تحقیقاتی مرتبط، جلسات ستادی تدوین برنامه طرح الگوی کشت در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر برگزار شد.
دانشیان سرپرست دفتر امور پژوهشی سازمان تات، ضمن تاکید بر وظیفه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در تدوین برنامه طرح الگوی کشت و نظارت بر اجرای این طرح در کشور، کاهش میزان مصرف آب و افزایش بهره وری را دو محور تدوین این برنامه عنوان و تصریح کرد: برگزاری جلسات فنی تدوین برنامه طرح الگوی کشت با رویکرد و ادبیات تحقیقات توسعه ای همراه است، وی افزود: با نگاه نوین در کشت محصولات زراعی، برنامه ریزی ها باید در راستای مرتفع کردن نیازهای بخش کشاورزی سوق داده شود.
در این نشست، برنامه عملیاتی افزایش بهره وری در تولید گندم ارائه و مورد بررسی نمایندگان موسسات تحقیقاتی در حوزه غلات رسید.
میزان تولید و تقاضای گندم در کشور، روند تغییرات سطح زیر کشت گندم آبی، روند تغییرات تولیدگندم آبی، سهم استان های کشور در تولید گندم آبی از جمله مباحث مطرح شده در این برنامه عملیاتی بود.
کاهش منابع آبی و پایین بودن بهره وری آب،پایین بودن ضریب نفوذ مکانیزاسیون، روش نامناسب آبیاری ، کاهش حاصلخیزی خاک ، عدم توجه کافی به مباحث تغذیه، تنش های زنده و غیر زنده و… از مهم ترین چالش های تولید گندم آبی در سطح کشور بود که دربرنامه عملیاتی افزایش بهره وری در تولید گندم به آن پرداخته شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در نشست تدوین برنامه الگوی کشت گندم آبی، اسماعیل زاده مقدم مجری طرح کلان گندم در کشور، پیرو برنامه عملیاتی تولید گندم خاطرنشان کرد؛ بُعد اقتصادی در کشت گندم تاثیر بسزایی در تولید گندم در کشور دارد و اگر روندی حاصل شود که کشت گندم برای کشاورزان دارای توجیه اقتصادی باشد می توانیم شاهد افزایش کشت و تولید گندم در سطح کشور باشیم.

کاهش هدفمند سطح زیر کشت، افزایش بهره‌وری عملکرد،آب، آموزش و ترویج، حمایت از نظام تامین بذر گندم، مدیریت در تخصیص ماشین آلات و ادوات مناسب با شرایط اقلیمی و کاهش ریزش دانه در زمان برداشت از طریق تجهیز و نوسازی کردن کمباین ها از مهم ترین رویکردها و اقدامات در افزایش بهره وری تولید گندم بود که در جلسه مطرح و مورد بررسی و تبادل نظر حاضرین در جلسه قرار گرفت.