دانش بنیانی شدن تولید بذر و نهال تحول چشمگیری به ارمغان می آورد

پایگاه خبری DA1news: معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، برگزاری جلسات نظارت ستادی در سازمان تات را ابتکاری عملی در تبادل اندیشه بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: تبادل نظر و اندیشه‌ به صورت رو در رو فاصله بین مدیریت‌ها را می کاهد و حضور حداکثری نیروهای سازمان و موسسات تات در جلسات نظارت ستادی نشان دهنده امید کارکنان به مدیریت مجموعه می باشد.
به گزارش پایگاه خبری DA1news به نقل از روابط عمومی سازمان تات؛ خیام نکویی در جلسه نظارت ستادی موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال با تاکید بر اینکه سرانجام فعالیت‌های موسسه ثبت و گواهی عموماً باید منتج به ارتقاء بهره وری مستند در بخش کشاورزی شود افزود: با توجه به اینکه در حوزه منابع طبیعی سازمان، نیازمند احصا و کیفی سازی در زمینه نهالستان می با شیم، نقش آفرینی موسسه ثبت و گواهی در ارتقاء و بهره‌وری تولید نهاده حائز اهمیت است.
وی با اشاره به قابلیت دانش بنیانی شدن بذر و نهال گفت: این امر می تواند تحول چشمگیری در حوزه ارتقاء و بهره‌وری تولید بذر و نهال به ارمغان آورند.
خیام نکویی با تاکید بر دو عنصر مهم افق مطلوب و پایداری به عنوان غایت نهایی سازمات تات عنوان کرد: تجربه نشان می‌دهد برای اینکه بیشترین پایداری را در یک حرکت بزرگ داشته باشیم، باید فرآیند کار تعریف شده و کاملاً شفاف باشد.
وی با عنوان اینکه در حال حاضر کمتر از یک درصد از بذور کشور وارداتی است گفت: ارتقاء بهره وری و دانش بنیان شدن بخش کشاورزی دو راه نجات بخش کشاورزی در چالش های موجود می باشد.
خیام نکویی قیمت، یارانه و تعرفه بذر را از چالش های موجود در این حوزه اعلام کرد و گفت: برای اینکه در حوزه فناوری بذر طلایه دار باشید باید بر روی چالش های اولویت دار بذر و استفاده از ظرفیت های تات تمرکز کنید.
وی با بیان اینکه موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال یک مجموعه حاکمیتی است، گفت: این مهم فرصت را برای شما فراهم میکند تا سازمان‌ها و موسسات متناظر و پیشرفته را در دنیا پیدا کنید و با الگوبرداری و بومی‌سازی ایده ها حرکتی رو به رشد داشته باشید.
خیام نکویی مهم‌ترین ویژگی‌های موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال را سرعت، دقت، دسترسی آسان و شفافیت عنوان کرد و گفت: این چهار ویژگی غالب موسسه باید بیش از 98 درصد در بستری الکترونیکی ظهور و بروز کند.
وی مهم‌ترین رسالت‌ موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال را ارزیابی مستمر شرکت‌های تولید کننده، وارد کننده و ارتقاء استاندارد برای واردات و تولید بیان کرد و افزود:یکی از کارهایی که شما باید انجام دهید این است که از ظرفیت‌های مغفول برای ارتقاء دانش و فناوری مجموعه‌تان استفاده کنید.
وی بر استفاده بهینه از ظرفیت های دانشگاه و دانشجویان گفت: چالش های موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال در غالب پروپوزال‌ قابل اجرا است و ارزان‌ترین و بهترین نیرو نیروی دانشجو است. تعامل با دانشگاه می‌تواند تحولی چشمگیر در دستیابی به فناوری‌های تولید و ارتقاء کیفیت بذر به ارمغان آورد.
خیام نکویی با تاکید بر تایید موسسه ثبت و گواهی روی بذری که در کشور مصرف می‌شود اظهار داشت: فروشگاه های زنجیره‌ای برای عرضه بذر ایجاد شود و برای این منظور باید نگاهمان به تولید بذر یک نگاه صنعتی با حمایت بخش خصوصی باشد.
خیام نکویی کرسی‌های نظریه پردازی، ترویجی و نخبگان را سه سطح مهم در موسسات تات عنوان کرد و افزود: موسسات برای ارتقا علاوه بر حفظ اعتبار مستقل موجود ، مسولان را توجیه کنند و دنبال منابعی پایدار باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *