افزون بر۵۱ میلیارد تومان تسهیلات به چایکاران کشور پرداخت شد

پایگاه خبری Da1news: رئیس سازمان چای کشور گفت: امسال در راستای احیا، اصلاح و به‌زراعی باغات چای افزون بر ۵۱ میلیارد تومان به چایکاران گیلان و مازندران پرداخت شده‌ است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی ، حبیب جهانساز روز دوشنبه به مناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر در جمع خبرنگاران رسانه‌های گیلان در محل سازمان چای کشور در شهرستان لاهیجان اظهار کرد: از این میزان تسهیلات پرداختی مربوط به احیا، اصلاح و به‌زراعی باغات چای مبلغ ۴۸ میلیارد تومان از محل سرمایه در گردش و بقیه اعتبارات سرمایه‌ای بوده‌است.

وی با اشاره به پرداخت این میزان تسهیلات به بیش از ۹ هزار چایکار کشور عنوان کرد: تاکنون عملیات احیا و اصلاح بیش از ۶ هزار و ۳۰۰ هکتار از باغات چای استان‌های گیلان و مازندران انجام شده‌ است.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه سقف پرداخت تسهیلات در راستای جوان‌سازی و احیاء باغات چای نامحدود است، خاطرنشان کرد: برای پرداخت تسهیلات، قراردادی با بانک مهر منعقد شده ضمن اینکه در این ارتباط هم اینک مراحل پایانی عقد قرارداد با بانک کشاورزی طی می شود.

وی در ادامه با تشریح اقدامات مربوط به صادرات چای و با بیان اینکه بخش زیادی از تولیدات چای به مصرف داخلی می‌رسد، افزود: سالانه ۶ تا ۷ هزار تن چای تولیدی صادرات می‌شود و در مجموع کل صادرات چای اعم از محصولات مخلوط چای داخلی و خارجی در سال به ۲۷ هزار تن می رسد که بیش از ۳۳ میلیون دلار برای کشور درآمدزایی دارد.

جهانساز با اشاره به مصوبات سفر رئیس جمهور به گیلان در بهمن ماه سال گذشته بیان کرد: ۷۵ میلیارد تومان از اعتبار مصوب مربوط به اصلاح باغات چای و تحقق آن برای سال ۱۴۰۲ بوده ضمن اینکه بخشی از مصوبات در قالب یارانه نهال به مبلغ یک میلیارد تومان هم محقق شده‌است.

وی درباره معرفی رقم تازه برای نهال چای و با بیان اینکه برای تکثیر آن ۱۶ ماه زمان نیاز است، اضافه کرد: در زمان حاضر مراحل قلمه‌گیری و کشت داخل گلخانه انجام شده که برای سال آینده آماده می‌شود.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به تغییرات اقلیمی و خشکسالی ها و کاهش ۳۵ درصد نذولات جوی در بازده زمانی یکسال گذشته اظهار کرد: دولت برای آبیاری تحت فشار تسهیلات و کمک‌های بلاعوض در نظر گرفته به طوری که چایکاران برای اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار می‌توانند از ۸۵ درصد کمک بلاعوض برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه چایکاران با توجه به راهکارهای ساده و موثر می‌توانند به افزایش برداشت برگ سبز چای دست یابند، اضافه کرد: آنان با استفاده از هرس کف‌بر و کمربر می‌توانند نسبت به جوان‌سازی باغات چای اقدام کنند ضمن اینکه سازمان چای کشور آموزش‌های لازم را به چایکاران برای افزایش تولید برگ سبز چای ارائه می‌دهند.

۹۵ درصد از مطالبات چایکاران کشور پرداخت شد

رئیس سازمان چای کشور در ادامه اظهار کرد: امسال افزون بر ۱۱۷ هزار تن برگ سبز چای به ارزش ۹۴۹ میلیارد تومان از چایکاران استان های گیلان و مازندران به صورت تضمینی خریداری شد که تاکنون بخش عمده مطالبات افزون بر ۹۵ درصد تسویه شده و بقیه نیز پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به تسهیلات مربوط به نهاده‌ها، تامین و توزیع کود چایکاران خاطرنشان کرد: افزون بر چهار هزار تن کود برای استفاده در باغات چای خریداری شده که از طریق کارگزاران در حال توزیع است.

جهانساز در بخش دیگری از این نشست درپاسخ یکی از خبرنگاران مبنی بر تبلیغ چای خارجی از سوی صدا و سیما و برخی از رسانه‌ها و با اشاره به قانون حمایت از تولید داخلی بیان کرد: بر اساس این قانون، تبلیغ هرگونه کالای خارجی مشابه داخلی ممنوع است و جرائمی برای این مهم در نظر گرفته شده‌است.

وی اضافه کرد: بارها درباره موضوع یاد شده مستندی تهیه و مکاتباتی با صدا و سیمای استان گیلان و کشور انجام شد، ضمن اینکه درخواست کردیم تا در حمایت از محصول داخلی بخشی از تبلیغات را به صورت رایگان در نظر گیرند.

جهانساز اظهار کرد: موضوعات مبنی بر اینکه چای سنواتی در بازار عرضه می‌شود یا اینکه چای عرضه شده در بازار با چای سنواتی مخلوط است، بیشتر در حد شایعه بوده و جای نگرانی نیست، همه این نوع چای پلمپ شده‌ است تا جایی که اعضای کارگروه تشکیل شده در این ارتباط با درهای بسته مواجه شده بودند و نیاز به حکم قضایی داشتند.

براساس آخرین آمار در استان‌های گیلان و مازندران بالغ بر ۵۵ هزار چایکار وجود دارد، وسعت باغ‌های چای این ۲ استان حدود ۲۵ هزار هکتار است، برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پاییزه انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *