90 درصد كود های كشاورزی تامین و توزیع شده در استان گلستان تولید داخلی است

پایگاه خبری DA1news: مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان گفت: درحوزه ی نهاده های کشاورزی ، کودهای شیمیایی و غیر شیمیایی یکی از اقدامات اصلی که می تواند در مهار تورم و ثبات قیمت ھا نقش اساسـی خود را ایفا کنـد افزایش تولیـد است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان گلستان، سید صمد ضیائی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان گفت: درحوزه ی نهاده های کشاورزی ، کودهای شیمیایی و غیر شیمیایی یکی از اقدامات اصلی که می تواند در مهار تورم و ثبات قیمت ھا نقش اساسـی خود را ایفا کنـد افزایش تولیـد است.

وی تصریح کرد: تا سال ١۴٠١ درچهارچوب خودکفایی کودھای کشاورزی توسـط شرکت خـدمات حمـایتی کشاورزی کشور، ٢۵ پروژه خودکفـایی در زمینه تولیـد کودھـای کشـاورزی تعریف شـده بود که خوشـبختانه تاکنون ١٧ پروژه به تولیـد رسـیدند.

در ادامه افزود: برھمین اسـاس امروز می توان خیلی مسـتند کارنامه ی عملکردی شـرکت خـدمات حمـایتی را در بخش تولیـد کودھای کشاورزی چنین اعلام کرد که در سـال ١۴٠١ ، از مجمـوع سه میلیون و٢٠٠ ھزارتن کودھای کشاورزی، کودھای یارانه ای شامل کودهای فسفاته، پتاسه و االبته کود های غیرشیمیایی تامین و توزیع شده در بخش کشاورزی کشور، که سهم استان گلستان در این بخش نزدیک به ۶ درصد به میزان ١٩١ھزار و ٧٧۴ تن بـوده است.

همچنین توانستیم سهم تولید داخلی را در سـبد مصـرف یارانه ای کود کشاورزی کشور به ٩٠ درصد برسانیم و صرفا ١٠ درصد مجموع کودهای کشاورزی یارانه ای تامین وتوزیع شده از محل واردات است.

وی درخصوص رونـد اجرای برنامه خودکفـائی گفت: برنـامه این است که در سـال ١۴٠٢ ،میزان تولیـد داخـل را بـه بیش از ٩٠ درصد افزایش داده و طبق برنامه ای که توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور تدوین گردیده ، طی سه سال آینده، صددرصد نیـاز کشـور از تولیـد داخلی تـامین شود و نیـازی به واردات نداشـته باشـیم.

وی خاطر نشان کرد :خوشـبختانه کشور، از لحـاظ کود اوره جزء صادرکننـدگان بزرگ منطقه می باشـد. ھمچنین در سـال١۴٠٢ ،نیز طبق برنـامه، بخشـی از فعالیتھـای تـامین وتوزیع کودھـای کشاورزی شرکت خدمات حمایتی کشوربه کودھای میکرو اختصاص دارد. البته با اینکه بخشی از مواد اولیه برخی کودھای میکرو از خـارج وارد می شود امـا بخش قابـل توجهی از منـابع اولیه تولیـد این نوع کودها از محل منابع داخلی در اختیار بخش خصوصی تامین شده و به این ترتیب می توان گفت که عملا این کودها ١٠٠ درصد تولید داخل ھستند.

ضیایی با تاکید بر اهمیت داخلی سازی تامین و توزیع کودهای کشاورزی مورد مصرف بخش کشاورزی کشور گفت: این امر ضریب خوداتکایی و خودکفایی کشور را افزایش داده و در کنترل قیمت کودهای کشاورزی و نهایتا محصولات کشاورزی بسیار مهم و موثر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *