اسدی رحمانی: در كشور سالانه به 4.5 تا 5 میلیون تن كود نیاز داریم

پایگاه خبری DA1news: رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور در دوره آموزشی نسخه نویسی کودی در مشهد از نیاز سالانه کشور به ۴.۵ تا ۵ میلیون تن کود خبر داد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان تات؛در آیین افتتاحیه این کارگاه آموزشی هادی اسدی رحمانی رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور با اشاره به نقش تغذیه گیاهی در پایدارسازی تولید و امنیت غذایی کشور گفت: بخش عمده ای از افزایش تولید در بخش کشاورزی از تغذیه مناسب نشات می گیرد و رکن مهم تغذیه گیاهی استفاده از کود مناسب است .
رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب افزود: نظام کود در کشور 3مولفه اساسی شامل ،برآورد کود، تامین کود و ثبت کنترل کیفی و مصرف نهاده های کودی دارد .
رحمانی ادامه داد : در مورد مولفه برآورد هر ساله موسسه خاک و آب کشور نسبت به برآورد میزان کود مورد نیاز خاک های مناطق مختلف اقدام و نتیجه را به معاونت زراعت و باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام می کند این برآورد نشان می دهد کشور هر ساله به 4.5 تا 5 میلیون تن کود شیمیایی نیازمند است که از این میزان بیشترین نیاز به کودهای نیتروژنه با 3 میلیون تن و بعد کودهای فسفره با 1.5 میلیون تن و در نهایت به 400 تا 500 هزار کود پتاسیم می باشد.
اسدی رحمانی تاکید کرد: در سال های اخیر حدود 3 تا 3.5 میلیون تن کود در کشور توزیع می شود که این کمبود موجب اثر مستقیم بر تولید در بخش کشاورزی است و هرجا کود به میزان مناسب و طبق فرمول و برنامه مناسب استفاده شده است،افزایش تولید را در برداشته است .
رحمانی مولفه دوم نظام کودی کشور را مولفه تامین اعلام کرد و گفت: شرکت خدمات حمایتی بیش از 80 درصد از کود کشور را تامین می کند که در این حوزه بدلیل مشکلات اقتصادی چالش های بسیاری داریم .
رئیس موسسه خاک و آب در پایان با اشاره به مولفه ثبت کنترل کیفی و مصرف نهاده های کودی گفت: درست است که میزان کود در اختیار کمتر از میزان لازم است ولی شیوه درست مصرف کردن آن بسیار مهم بوده و تربیت نسخه نویسی کودی در همین راستا است امید است این دوره های آموزشی بتواند در مصرف درست و با کیفیت کود در کشور موثر باشد.
مسعود نجفی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی؛ در افتتاحیه این دوره آموزشی با اشاره به وضعیت نامناسب خاک در کشور گفت: وضعیت خاک مناسب نیست و به دنبال ارتقای بهره‌وری هستیم.
مسعود نجفی ادامه داد: منابع خاک و آب محدود است و ۶۲ درصد خاکهای کشور دچار کمبود مواد آلی است. در طول سالیان گذشته با برداشت بی رویه از منابع اصلی حوزه کشاورزی آب و خاک،متاسفانه وضعیت خاک مناسب نیست و به دنبال این هستیم که کربن آلی خاک را با مدیریت بهینه کشت وتناوب زراعی افزایش دهیم و در کنار مواد آلی مصرف کودهای شیمیایی مدیریت و بهینه و درست استفاده شود.گفتنی است استفاده از کودهای آلی، شیمیایی و زیستی نقش بی بدیلی در تولیدات گیاهی و ارتقای امنیت غذایی دارد.

گفتنی است دوره آموزشی نسخه نویسی کودی با مشارکت و همکاری موسسه تحقیقات خاک و آب، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان رضوی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی خراسان در محل سالن جلسات اندیشه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد.