90 درصد برنامه الگوی کشت ابلاغی در سال زراعی جاری محقق شده است

پایگاه خبری DA1news: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: حدود 90 درصد برنامه الگوی کشت ابلاغی در سطح 720 هزار هکتار در سال زراعی جاری محقق شده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزیDA1news، خسرو شهبازی در مصاحبه با واحد خبر صدا و سیمای مرکز استان، افزود: این برنامه در سطح 302 هزار و 126 هکتار از اراضی آبی و 416 هکتار از اراضی دیم به شهرستانها ابلاغ و اجرایی شده است.
وی تصریح کرد: با اجرای الگوی کشت می‌توان از تولید بی‌رویه محصول که برای آن بازار وجود ندارد یا کاهش و کمبود محصول در کشور جلوگیری به‌عمل آورد. الگوی کشت حتی در استفاده درست از منابع آبی نیز می‌تواند مؤثر باشد و از تولید محصولات آب‌بر در مناطقی که با تنش‌های آبی مواجه می‌باشد، جلوگیری می کند.
این مسئول ادامه داد: توسعه کشت دانه روغنی کاملینا و گلرنگ، تغییر آرایش کشت در محصول چغندر قند به منظور بالا بردن راندمان مصرف آب و ممنوعیت کشت دیر هنگام بهاره و همچنین توسعه کشت این محصول در شمال استان که خارج از حوزه آبریز دریاچه ارومیه است، از جمله اقدامات انجام شده در جهت تحقق الگوی کشت در استان است.
شهبازی اضافه کرد: ایجاد مزارع الگویی با تغییر روش آبیاری سنتی به تیپ در گندم و سایر محصولات پرآب بر، ترویج و افزایش استفاده از کودهای زیستی به منظور افزایش تولید و کاهش عملکرد در شرایط تنش، بهبود وضعیت تغذیه گیاهی در محصولات زراعی و توسعه استفاده از کودهای بیولوژیکی و زیستی در افزایش عملکرد محصولات زراعی از دیگر اقدامات انجام گرفته در این راستا است.

350 هزار تن گندم از زارعین آذربایجان غربی خریداری شد

همچنین به گزارش خبرنگار ما به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی، خسرو شهبازی در حاشیه بازدید از شرکت تولیدی و صنعتی کارخانجات آرد فردوس و روند خرید تضمینی گندم در مراکز خرید دولتی در شهرستان ارومیه ، با اعلام این خبرافزود: هم اکنون خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در 67 مرکز خرید در مناطق مختلف استان در حال انجام است که در مقایسه با مدت زمان مشابه گذشته 100 هزار تن میزان خرید افزایش یافته است.
شهبازی با اشاره به اینکه مبارزه با آفت سن گندم نیز در سطح 210 هزار هکتار از اراضی گندم زار استان انجام شده است، بیان کرد: مبارزه با علف‌های هرز در مزارع گندم و جو نیز در سطح 241 هزار هکتار انجام شده است.
وی ادامه داد: روند خرید اتضمینی گندم از 27 خرداد ماه سالجاری آغاز شده است و یکهزار و 300 کمباین در سطح مزارع استان در حال برداشت روزانه 7 هزار هکتار ازمحصول مزارع گندم آبی و دیم استان هستند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه امسال 394 هزار هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت گندم قرار دارد، یادآور شد: سال زراعی گذشته در بیش از 450 هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شد و امسال پیش بینی می شود این مقدار به بیش از 550 هزار تن برسد.
وی افزود: با توجه به وضعیت مطلوب مزارع استان پیش بینی می‌شود امسال برداشت گندم 20 درصد افزایش داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *