خیام نکویی: داده‌های کشاورزی از اتلاف منابع و محصولات جلوگیری می کند

پایگاه خبری DA1news: رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از استارتاپ‌ها خواست، در کنار رقابت علمی و فعالیت اختصاصی، برای حل مسایل کشاورزی براساس برآورد داده‌های دقیق، تعاملات مشترک داشته باشند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، سیدمجتبی خیام‌نکویی در چهل و هشتمین رویداد دوشنبه‌های استارتاپی که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: برآوردِ چه قدر، چه زمان و چه محصولِ مورد نیاز و مصرف جامعه، بر پایه داده‌هایی است که از میزان سطح کشت به دست می‌آید، بنابراین داده‌های کشاورزی از مولفه‌های مهم در مدیریت بازار مواد غذایی و جلوگیری از اتلاف منابع و محصولات کشاورزی است.

معاون وزیر جهادکشاورزی در ادامه افزود: بر‌آورد تولید، پارامتری مرکب از مجموعه عوامل از جمله؛ تحمل خشکی، کم آبی، بیماری، آفات و … است. در خشکسالی و زمان هجوم آفات و بیماری، این داده‌های صحیح علمی است که با ارزیابی سطح زیر کشت در تنش‌های زیستی و غیرزیستی، امکان اقدام پیشگیرانه و جلوگیری از خسارتِ کشاورز را برای دستگاه مدیریتی فراهم می‌سازد.

وی با مهم خواندن برآورد تولید در محصولات صادراتی گفت: ۱۲۵ میلیون تن مجموع تولید محصولات کشاورزی کشور است و سالی ۶ میلیارد دلار سهم صادرات است که بیشتر، شامل محصولات باغی است. صادرات پسته ایرانی در صورت عاری بودن از افلاتوکسین، سالانه یک میلیارد دلار ارزآوری دارد و در صورت برآورد تولید و ارایه تصویر شفاف با خطای کم از میزان تولید، تحول چشمگیری در افزایش درآمد تولیدکننده اتفاق خواهد افتاد.

خیام‌نکویی وجود ۳۷.۵ میلیون تن ضایعات از مزرعه تا سفره در محصولات کشاورزی کشور را تاسف‌بار خواند و تصریح کرد: با این حساب غذای ۲۰ میلیون نفر جمعیت از چرخه مصرف خارج می‌شود. این حیف و میل در دو بخش؛ ضایعات ناشی از برداشت محصول و الگوی ناصحیح مصرف، باعث هدرروی منابع کشور می‌شود.

وی ادامه داد: هر ایرانی روزانه ۹۳-۹۰ گرم برنج مصرف می‌کند و برای کشت هر برنج ۹۰ میل آب مورد نیاز است، حال اگر هر ایرانی یک دانه برنج را ضایع کند، این رقم معادل غذای ۲۳ هزار نفر است و اگر این جمعیت، در روز یک قاشق برنج را هدر دهد، روزانه غذای ۵۰۰ هزار نفر از بین می‌رود.

معاون وزیر جهادکشاورزی در پایان به ضایعات بیش از اندازه نان اشاره کرد و گفت: تولید بی‌کیفیت و فرهنگ غلط مصرف باعث هدررفت راهبردی‌ترین محصول کشاورزی یعنی گندم شده است و تمرکز بر تولید به تنهایی چاره‌ساز نیست، باید مسایل کیفی‌سازی و اصلاح الگوی مصرف همزمان با اقدام دانش‌بنیان‌ها چاره‌اندیشی شود.