حسن وحید: تاکنون ۳۲ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری انجام شده است

پایگاه خبری DA1news: حسن وحید اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه ۱۰ میلیون هکتار اجرای آبخیزداری هدفگذاری شده بود که از این میزان با توجه به تامین اعتبار، ۶۵ تا ۷۰ درصد محقق شده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در نشست خبری به مناسبت هفته دولت با بیان این مطلب افزود: پیشنهاد ما برای اجرای آبخیزداری در برنامه هفتم توسعه حدود ۴۰ میلیون هکتار بود.

حسن وحید اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه ۱۰ میلیون هکتار اجرای آبخیزداری هدفگذاری شده بود که از این میزان با توجه به تامین اعتبار، ۶۵ تا ۷۰ درصد محقق شده است.

وی با اشاره به این که در کشور ۱۲۵ میلیون هکتار اراضی نیاز به فعالیت آبخیزدار دارد، گفت: از این سطح تاکنون ۳۲ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری انجام شده و برای ۹۰ میلیون هکتار باقی مانده برنامه داریم.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان ادامه داد: از این ۱۲۵ میلیون هکتار، حدود ۲۸ میلیون هکتار در حوزه‌های بحرانی و ۲۵ میلیون هکتار در حوزه آبخیز مرزی هستند.

وی تاکید کرد: برای اجرای عملیات آبخیزداری در ۹۰ میلیون هکتار باقی مانده نیاز به مشارکت مردمی داریم و برای این مشارکت، مردم و بهره‌برداران باید در منافع منابع طبیعی سهیم شوند.

وحید اعتبارات آبخیزداری را در سال ۱۴۰۲ ناکافی دانست و اذعان داشت: در سال جاری برای فعالیت‌های آبخیزداری ۱۲۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که حدود ۵۱ درصد کمتر از اعتبارات سال گذشته است.

وی اعتبارات آبخیزداری در سال ۱۴۰۱ را حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: ۲۳۰۰ میلیارد تومان آن از محل تهاتر نفت بود که اکنون در حال تحقق یافتن است.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ابراز داشت: برای اجرای ۲۰ میلیون هکتار آبخیزداری در برنامه هفتم با قیمت امروز به حدود ۶ هزار میلیارد تومان و برای ۹۰ میلیون هکتار آبخیزداری به حدود ۷۳۹ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی دربار آثار آبخیزداری نیز تصریح کرد: آخرین ارزیابی‌ها در چند حوزه آبخیز نشان می‌دهد اقدامات آبخیزداری می‌تواند به طور متوسط تا ۹ تن در هکتار فرسایش خاک را کاهش دهد.

وحید کنترل حدود ۴ متر مکعب رسوب در هکتار، استحصال ۵۳۰ متر مکعب آب در هر هکتار و افزایش ۱.۵ تا ۳ برابری دبی آبدهی قنوات را از دیگر آثار اجرای آبخیزداری برشمرد.

وی درباره لایحه آبخیزداری نیز بیان داشت: آخرین تصمیم در کمیسیون زیربنایی فرعی دولت این بوده که با پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی عنوان شورای عالی آب به شورای عالی آب، منابع طبیعی و آبخیزداری تغییر نام دهد و دبیرخانه آن نیز در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شود.

این مقام مسوول ادامه داد: بیشترین حجم استحصال آب در حوزه آبخیز منابع طبیعی صورت می‌گیرد، اما مدیریت مصرف در اختیار وزارتخانه دیگری می‌باشد در حالی که با مدیریت جامع و یکپارچه حوزه آبخیز، بسیاری از مشکلات به نحوی حل می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر ما حکمرانی آب و سرزمین می‌خواهیم، مدیریت جامع و یکپارچه حوزه آبخیز اصلح‌تر است.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور درباره وضعیت مراتع کشور گفت: سطح کل مراتع کشور ۸۴.۸ میلیون هکتار است که از این میزان حدود ۵۶.۲ میلیون هکتار مراتع درجه ۳ است.

وی اظهار داشت: ما برای ۵۰ میلیون هکتار مراتع کم‌بازده یا درجه ۳ طرحی با عنوان طرح تحول پوشش گیاهی و تولید علوفه داریم واین طرح را به دولت ارایه داده‌ایم و رییس جمهوری به سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرده این طرح به عنوان یکی از طرح‌های اولویت‌دار در کنار آبخیزداری در نظر گرفته شود.

وحید ادامه داد: در این طرح، اقداماتی همچون مدیریت چرا در مراتع، حفاظت و احیا دیده شده است.

وی در ادامه با انتقاد از پایین بودن اعتبارات مربوط به حفظ و احیای مراتع کشور اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه متوسط اعتبارات برای هر هکتار عملیات حفظ و احیای مراتع ۷۶۰ تومان بود.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: خوشبختانه در سال ۱۴۰۲ سازمان برنامه و بودجه پذیرفت که در قالب امنیت غذایی و زیستی، بخشی از اعتبارات ما ملی شود.

وی با اشاره به بخش بیابان نیز تصریح کرد: حدود ۳۰ میلیون هکتار از مناطق بیابانی کشور تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد و سطح کانون‌های بحرانی به ۱۴ میلیون هکتار رسیده است.

معاون سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: تاکنون توانسته ایم ۸.۷ میلیون هکتار اراضی بیابانی کشور را احیا کنیم.

وی شدت بیابانی شدن در سال ۱۴۰۱ را یک میلیون هکتار عنوان و اذعان کرد: متوسط اقدامات برای احیای بیابان در سطح کشور ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار هکتار است.

وحید افزود: ما برای احیای بیابان و جلوگیری از بیابانزایی به سمت روش‌های نوین رفته‌ایم و برای کنترل تثبیت شن‌های روان با بخش تحقیقات کشور چین همکاری می‌کنیم ضمن آن که از روش‌های بومی نیز استفاده می‌شود.

وی درباره اعتبارات بخش بیابان نیز اعلام کرد: در سال ۱۴۰۲ تاکنون مبلغ ۴۶۲ میلیارد تخصیص یافته است.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به تدوین دو برنامه احیای بیابان اشاره کرد و اظهار داشت: یک برنامه ۳ میلیون هکتاری و یک برنامه ۸ میلیون هکتاری برای احیای بیابان تدوین شده است.

به گفته وی، برنامه ۳ میلیون هکتاری به ۱۶ هزار میلیون تومان و برنامه ۸ میلیون هکتاری به ۴۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.