کنترل بیولوژیک عوامل خساتزای گیاهی در استان کرمانشاه

پایگاه خبری DA1news: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه طی گزارشی از انجام عملیات کنترل بیولوژیک عوامل خساتزای گیاهی در استان کرمانشاه گفت: در سال زراعی جاری در سطح ۲۳هزار و ۴۳۵هکتار مبارزه بیولوژیک توسط زنبور مفید هابروبراکون با آفات پیله خوار نخود، ساقه خوار ذرت و کرم میوه گوجه فرنگی انجام شده است.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، مهندس اکبری با بیان خبر فوق با اشاره به اینکه ۵۰درصد هزینه های تولید زنبور هابروبراکن بعنوان عامل مفید توسط بخش دولتی پرداخت شده افزود: این مبلغ از محل یارانه بهینه سازی مصرف سموم و طرح جهش تولید در دیمزارها تامین شده و مابقی توسط خود کشاورزان پرداخت گردیده است. وی سپس واحدهای فعال تولید عامل بیولوژیک دارای مجوز را به تعداد ۵ واحد اعلام نمود و خاطرنشان کرد: برای تولید زنبور مفید هابروبراکن از سوش محلی داخل استان و توسط یکی از واحدهای فعال استفاده شده است.

وی در ادامه گفت: نظارت بر کارگاه، کیفیت و کمیت تولید عوامل بیولوژیک توسط مدیریت حفظ نباتات و واحدهای تابعه انجام گرفته و تولید و حمل تا مراکز خدمات جهاد کشاورزی توسط واحدهای تولیدی صورت پذیرفته است. همچنین وی افزود در سطح ۲۷۸ هکتار از مزارع استان نیز از ماده بیولوژیک بر علیه آفات استفاده شده است.

اکبری با بیان اینکه با انجام مبارزه بیولوژیک با آفات در استان از مصرف ۲۴تن سم در مزارع جلوگیری شده افزود: با این نوع مبارزه ضمن حفظ گیاه به ارتقای سلامت محصولات کشاورزی کمک شده است. مهندس اکبری سپس به تعریفی از مبارزه بیولوژیک با عوامل خساتزا پرداخت و گفت: این نوع مبارزه استفاده از موجود زنده و یا مواد حاصل از آنها بر علیه عوامل خسارتزای گیاهی از جمله آفات، بیماریها گیاهی و علف های هرز است.

اکبری گفت: در مبارزه بیولوژیک با تکثیر، رهاسازي و مراقبت از عوامل مفید طبیعت بر علیه عوامل خسارتزا کنترل طبیعی و بیولوژیک صورت می‌گیرد. وی افزود: این روش یکی از روش های کنترلی مورد استفاده در تولید محصول سالم و ارگانیک است و در سال‌های اخیر تمایل کشاورزان برای بکارگیری آن بیشتر شده و البته پتانسیل توسعه این روش از لحاظ فنی و تجربی با چندین عوامل خساتزای دیگر و محصولات کشاورزی بیشتری وجود دارد.