انجام مبارزه بیولوژیك در مزارع  و باغات استان خراسان شمالی

پایگاه خبری Da1news: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از انجام مبارزه بیولوژیک در مزارع گوجه فرنگی و باغات سیب استان خبر داد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی Da1news به نقل از سازمان حفظ نباتات کشور، محمد رضایی عنوان کرد : عمده عملیات کنترل بیولوژیک در استان بر روی دو محصول گوجه فرنگی و سیب بوده که در طی این عملیات دو زنبور شکارگر به نام های زنبور تریکوگراما و زنبور براکون که از طبیعت استان جمع آوری شده و پس از تکثیر در مرکز تولید حشرات مفید مصادف با مرحله حساس زندگی آفت به شکارگر، در سطح مزارع و باغات رها سازی می شوند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: زنبور تریکو گراما جهت کنترل کرم میوه خوار گوجه فرنگی و کرم سیب کاربرد داشته و با پارازیته کردن تخم های دو آفت مذکور مانع ادامه نسل آفت می­گردد. در واقع زنبور ماده بعد از جفت گیری تخم­های خود را داخل تخم­های آفت گذاشته و به جای لارو آفت ، از تخم­ها لارو زنبور خارج می­گردد.

وی گفت: زنبور براکون در مزارع گوجه فرنگی رها سازی می­شود و این زنبور به مرحله لاروی آفت کرم میوه گوجه فرنگی حمله کرده و آن را پارازیته می­کند. در واقع داخل بدن لارو تخم­گذاری کرده و به تدیج لارو آفت را از بین می­برد که به نوعی تکمیل کننده کار زنبور تریکوگراما بوده و تخم­هایی که زنبور تریکوگراما موفق به پارازیته کردن آنها نشده و تبدیل به لارو آفت شده­اند را کنترل می­کند.

رضایی افزود: کنترل بیولوژیک آفات در استان خراسان شمالی دارای بیش از ۱۰ سال سابقه بوده که مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان با همکاری مرکز فعال در زمینه تولید عوامل مفید بخش کشاورزی واقع در استان خراسان شمالی شهرستان شیروان و نیز با هماهنگی و مساعدت سازمان حفظ نباتات کشور در جهت توسعه و فرهنگ سازی و ترویج این روش کاملا علمی و پاک، به این امر مهم مبادرت می ورزد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سالانه به طور میانگین در سطحی حدود ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ هکتار از مزارع و باغات استان عملیات رها سازی عوامل مفید بر علیه آفات ( مبارزه بیولوژیک) انجام می گیرد و با توجه به اهمیت این روش مبارزه به دلیل تولید محصول سالم و پاک و تاثیر مثبت آن بر کاهش روند مصرف سموم شیمیایی، افزایش اعتبارات مربوطه و به تبع آن افزایش سطح مبارزه با آفات با استفاده از این روش ضروری به نظر می رسد.

رضایی در پایان خاطر نشان کرد : در سال زراعی جاری طی ابلاغ سازمان حفظ نباتات کشور مبارزه بیولوژیک در سطح ۱۰۰۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی ، ۵۰ هکتار از باغات سیب و ۳ هکتار گلخانه می­بایست صورت پذیرد که در حال حاضر مبارزه در مزارع گوجه فرنگی و باغات سیب با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال شروع و در حال انجام می­باشد که ۵۰ درصد از این مبلغ سهم دولت و ۵۰ درصد نیز بصورت مشارکت کشاورز می­باشد. انجام مبارزه در گلخانه­ها نیز با شروع دوره جدید کشت اجرایی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *