رسوخ علم و دانش مانع شدت ناپایداری در منابع آبی می شود / هدررفت تولیدات کشاورزی ناشی از فرسودگی ماشین آلات است

پایگاه خبری DA1news: به دلیل فرسودگی ماشین آلات کشاورزی ما شاهد از بین رفتن 20 درصد از تولیدات هستیم.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، علیرضا کیانی استاد پژوهش بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: به دلیل فرسودگی ماشین آلات کشاورزی، در تولید، برداشت و پس از برداشت محصولات کشاورزی شاهد هدررفت و تلفات 20 الی 30 درصدی هستیم و متناسب با آن حدود 15 میلیارد مترمکعب آب نیز تلف می شود.
علیرضا کیانی گفت: باید در خصوص بهینه کردن ماشین آلات کشاورزی یک برنامه کوتاه مدت و بلند مدت پایه ریزی شود.
وی ادامه داد: به طور مثال به علت فرسودگی ماشین آلات برداشت گندم( کمباین) حدود 20 درصد تلفات را شاهد هستیم که این رقم معادل 2 میلیون تن گندم می شود، به معنای دیگر 2 میلیون تن در کنار هدر رفت بخشی از غذای جامعه، سرمایه های ارزی که برای خرید کود، سم و هزینه های دیگری که در تولید دخیل هستند از دست می رود.
کیانی گفت: با بروزرسانی و استفاده از تکنولوژی های روز و بومی سازی آنها می توانیم در کاشت ، حین کاشت و خصوصا در زمان برداشت، تلفات و ضایعات موجود در تولید محصولات کشاورزی را به حداقل برسانیم.
استاد پژوهش تحقیقات فنی ومهندسی گفت: همکاران ما تلاش میکنند با استفاده از برنامه های تعیین شده در استاندارد سازی و کالیبراسیون ماشین آلات بتوانند این تلفات و هدررفت را 1 الی 2 درصد کاهش دهند و در این راه دستاوردهای خوب و مثمر ثمری را داشته اند.
وی ادامه داد: همچنین موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشور متولی نظارت و پایش تولید کارخانجات ساخت ماشین آلات کشاورزی است که طبق قوانینی که مصوب شده این تولیدات باید با ساتانداردهای موجود مطابقت داشته تا بتوانند تولید انبوه داشته باشند.
کیانی افزود: همچنین بخش فنی مهندسی با آموزش، آزمایش و کالیبراسیون سعی دارند ماشین آلات کشاورزی را با استانداردهای لازم مطابقت و نزدیک کنند.

تغییرات اقلیمی و کمبود منابع آبی
علیرضا کیانی استاد پژوهش بخش تحقیقات فنی و مهندسی در بخش دیگری از این گفت و گو در خصوص تغییرات اقلیمی و کمبود منابع آبی کشور گفت: تغییرات اقلیمی یکی معضلات مهم جهان بوده و ایران هم با درنظر گرفتن موقعیت جغرافیایی که قرار دارد از این قاعده مستثنی نیست.
کیانی افزود: 80 درصد سوخت های موجود، سوخت های فسیلی را شامل می شود که اصلی ترین عامل در تغییرات اقلیمی است و در کنار موضوع مهم و اساسی تغییرات اقیلمی موضوع رفاه اجتماعی نیز بحران آب را تشدید می کند و این بحران ناپایداری در منابع آبی و اقلیمی را در پی خواهد داشت.
وی ادامه داد: کشورهای پیشرو در جهت جلوگیری از تغییرات اقلیمی، به استفاده از پنل های خورشید، تکنولوژی های زمین گرمایی و …روی آورده اند.
وی در خصوص کمبود و بحران آب گفت: کشور با کمبود آب مواجه است و باید با تغییر و مدیریت در مصرف و جلوگیری از شدت ناپایداری در منابع آبی، با این مشکل مقابله کنیم.
کیانی در بخش دیگری از این گفت وگو در خصوص استفاده از تکنولوژی های نوبن درسیستم های ابیاری گفت: بستر کاربرد و استفاده از تکنولوژی باید آماده و همراستا با دیگر موضوعات موثر باشد. به طور مثال درگذشته راندمان مصرف آب در زمین های کشاورزی بین 30تا 35 درصد بود که به معنای هدر رفت 70 درصد منابع ابی موجود بود.
وی افزود: با روی آوردن و استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار توانسته ایم مصرف آب را به 44 درصد افزایش دهیم و هدررفت منابع آبی را کمتر کنیم.
کیانی تصریح کرد: برای این که بتوانیم راندمان مصرف را یک درصد افزایش و در نتیجه هدررفت آن را یک درصد کمتر کنیم زمان و هزینه برده می شود تا بتوانیم نتیجه مطلوبی را به دست بیاوریم.
وی در خصوص انتقادات به سیستمهای نوین آبیاری گفت: انتقاداتی هم بر سیستمهای نوین آبیاری گرفته می شود اما به نظر من این انتقادات وارد نبوده و باید تولیدات این سیستم ها با استانداردهای اقلیمی و محیطی همخوانی داشته و در ثانی استفاده از آن نیز همراستا با آب و هوای مناطق، صورت بگیرد که در نتیجه راندمان مطلوبی را در پی خواهد داشت.

آموزش و انتقال یافته های تحقیقاتی به کشاورزان
دکتر کیانی در ادامه گفت وگو در خصوص تاثیر آموزش و انتقال یافته های تحقیقاتی به کشاورزان توضیح داد و گفت: میزان منابع آب در جهان ثابت است و به دلیل تجدید پذیری آن همیشه یکسان بوده است و با افزایش جمعیت و مصرف، باید بهره وری از آب را بهینه کنیم.
وی افزود: با در نظر گرفتن ثابت بودن منابع آبی و همچنین اراضی کشاورزی و با افزایش جمعیتی موجود که منجر به استفاده و مصرف بیشتر محصولات کشاورزی را در پی داشته و دارد، رسوخ دانش و علم به بخش کشاورزی باعث بهره وری بیشتر از منابع آبی و اراضی کشاورزی را می شود.
کیانی گفت: امروزه کشاورز ما به دنیال اطلاعات دقیق است که کی باید بکارد، کی آبیاری کند و چه مقدار آب مصرف کند. همه موضوعات، آموزش هایی است که از طریق محققان و مروجان کشاورزی به آنها داده شده است.
محقق ارشد کشاورزی استان گلستان افزود: امروزه کشاورزان ما با آموزش هایی که فرا گرفته و با در دست داشتن اطلاعاتی که با وسایل ارتباطی مختلف به دست می آورد، به دنبال بهر وری بالا در واحد سطح می باشد.
وی افزود: فرایند تحقیقات و پژوهش های به دست آمده با انتقال آن توسط مروجین و اقناع آنها به کشاورزان باعث تولید مناسب و بهره وری بالا می شود.

 

ویدئو کامل این گفت و گو را در کانال آپارات DA1news.com ببینید: