مباحث فرسایش و حفظ خاک در دوره آموزش کشاورزی حفاظتی استان گلستان

پایگاه خبری DA1news:  دوره آموزش کشاورزی حفاظتی ویژه کارشناسان پنبه و دانه های روغنی غرب استان گلستان در امروز در سالن جلسات معاونت تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان بصورت حضوری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبریDA1news به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، دکتر محمداسماعیل اسدی پژوهشگر بین المللی کشاورزی حفاظتی و پیشکسوت مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان برای کارشناسان غرب استان به صورت حضوری در خصوص مباحث فرسایش خاک و لزوم حفظ حراست از یک منبع پایه تولید که بیش از ۹۵% غذا و فیبر ما را تولید می کند مباحثی را بیان نمودند.
ایشان تنها راه تولید پایدار از این خاک های در معرض تهدیدات تغییرات اقلیمی و خاک ورزی های متعدد را استفاده از سامانه پایدار کشاورزی حفاظتی دانستند.
در سامانه کشاورزی حفاظتی سه اصل به هم پیوسته حداقل دستکاری خاک، حفظ پوشش دائمی خاک با بقایای گیاهی و آلی و حفظ تناوب زراعی می باشد.
در حال حاضر جهان دارای سطح پوشش ۲۰۵ میلیون هکتاری می باشد و قرار است تا سال ۲۰۵۰ به سطح ۷۰۰ میلیون هکتار برسد. با توجه به واقع شدن کشور ما در کمربند خشک و نیمه خشک جهان چاره ای جز روی آوردن به استفاده از سامانه کشاورزی حفاظتی نداریم. چون هم منابع آب بسیار محدودی در اختیار داریم و هم خاک های ما بشدت در معرض فرسایش هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *