نعیمی تاکید کرد: استفاده از روش‌های بیولوژیك در مدیریت عوامل خسارت زای زراعی و باغی

پایگاه خبری DA1news: شهرام نعیمی رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور بر استفاده از روش‌های بیولوژیك و همچنین مدیریت تلفیقی آفات برای مدیریت عوامل خسارت زای مهم زراعی و باغی تأكید كرد.
به ‌گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، شهرام نعیمی ضمن بازدید از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان طی جلسه‌ای با محققان و اعضای هیأت علمی بخش گیاه‌پزشکی دیدار و گفتگو کرد .
شهرام نعیمی در این جلسه با اشاره به اهمیت بخش گیاه‌پزشکی در استان به دلیل تنوع بالای محصولات زراعی و باغی، همچنین وجود آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز مختلف در این محصولات؛ بر ضرورت مدیریت صحیح این عوامل با استفاده از دانش و علوم روز تاکید کرد.
رئیس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور در ادامه خاطرنشان کرد: بروز تغییرات اقلیمی در طی سالیان گذشته موجب بروز آفات و بیماری‌های نوظهور گشته که این امر، دقت عمل و حساسیت محققان بخش گیاه‌پزشکی را برای حل این چالش بیش از پیش ضروری می‎سازد.
وی همچنین بر لزوم همکاری و ارتباط نزدیک بخش تحقیقات گیاه‌پزشکی با سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان به منظور ارائه راه کار مناسب برای حل مسائل و مشکلات گیاه‌پزشکی استان تأکید کرد.
نعیمی در خصوص مصرف بهینه آفت‌کش‌های شیمیایی با توجه به اثرات سوء بر سلامت انسان و محیط زیست تاکید کرد و در ادامه افزود: استفاده از روش‌های بیولوژیک و همچنین مدیریت تلفیقی آفات برای مدیریت عوامل خسارتزای مهم زراعی و باغی ضروری می‌باشد.
نعیمی به سخنان خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تات به عنوان بازوی تحقیقاتی وزارتخانه اشاره کرد و گفت: ایشان از همکاری و مشارکت کشاورزان پیشرو در جهت کاهش مصرف آفت‌کش‌های شیمیایی به منظور ارتقای سلامت جامعه و امنیت غذایی استقبال می‌کند.
نعیمی سپس در جلسه مشترک با رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، در خصوص ضرورت همکاری بخش تحقیقات و اجرا برای حل مشکلات کشاورزی تأکید کرد.
نعیمی در این نشست با اشاره به حمایت های سازمان جهاد از تحقیقات استان افزود: ارتباطات نزدیک و مناسب دو مجموعه سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات استان گیلان به منظور ارتقای سطح کشاورزی استان و رفع مشکلات آن قابل توجه می باشد.
وی در ادامه افزود: مبحث قرنطینه بویژه به منظور جلوگیری از طغیان آفات و بیماری‌ها و گسترش آن که در استان‌های شمالی بسیار مستعد می‌باشد باید به شدت پیگیری و مورد توجه قرار گیرد.
صالح محمدی رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان با اشاره به برگزاری جلسات ماهانه شورای تات در استان افزود: مشارکت و همکاری تحقیقات با بخش اجرا بویژه در بخش آموزشی و انتقال یافته‌های تحقیقاتی در عرصه با حضور محققان در کنار مروجین می‌تواند مسیر درست را به کشاورزان نشان دهد.
وی با اشاره به استقبال از محصولات بومی و برگزاری جشنواره‌های کشاورزی برای معرفی محصولات در استان افزود: کشاورزی بویژه در بحث محصولات شاخص استان مانند: برنج، چای و محصولات باغی در زندگی و درآمد کشاورزان گیلانی اهمیت زیادی دارد.
گفتنی است نعیمی در ادامه از آزمایشگاه‌ها و زیرساخت‌های بخش تحقیقاتی گیاه‌پزشکی بازدید کرد.