چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی در ارومیه گشایش یافت

پایگاه خبری DA1news: چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنایع و ماشین آلات کشاورزی، باغبانی، نهاده ها، روش های نوین آبیاری و آبرسانی، تجهیزات گلخانه ای، کشاورزی دانش بنیان و نوآور، ابزار ملی برای حفظ آب، خاک، حیات و محیط زیست از امروز به مدت چهار روز در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی ارومیه افتتاح شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، همچنین ۱۵ درصد از شرکت‌های، شرکت کننده در حوزه دانش ‌بنیان و ۱۳ درصد در بخش های علمی و تحقیقاتی در این نمایشگاه حضور یافته‌اند.

دراین نمایشگاه در حدود ۲۰ استان کشور از جمله استان های گلستان، مازندران، خراسان شمالی و رضوی، همدان، البرز، مرکزی، تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، لرستان، کردستان، گیلان، فارس، زنجان حضور و مشارکت دارند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی در آیین گشایش این نمایشگاه گفت: اقتصاد آذربایجان غربی برپایه کشاورزی است و بیش از ۲۳۰ هزار نفر از ساکنان آن در این بخش اشتغال دارند.

جواد کرمی افزود: طبق بررسی های انجام شده وضعیت آب و خاک و شرایطی که به صورت ویژه کشور و این استان را تحت تاثیر قرار داده واضح است و راهکار خروج از موضوع کم آبی حرکت به سمت کشاورزی دانش بنیان است.

وی گفت: استفاده از فن اوری های روز موجب بافزایش بهره وری خواهد شد و در این راستا ریل گذاری خوبی انجام شده است.

کرمی گفت: راه اندازی نهضت گلخانه ای، تغییر الگوی کشت و کاهش کشت محصولات آب بر از جمله محورهایی است که در بخش کشاورزی استان روی آن برنامه ریزی های بسیار انجام شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی افزود: در بحث تحقیقات کشاورزی هم نوآوری های بسیاری در این راستا انجام شده است و سعی می شود در مسیری که منجر به بهره وری در تولید شود حرکت کنیم.

وی با اشاره به رفع معضل سیب درختی کنار جاده ای در استان آذربایجان غربی بیان کرد: این موضوع مدیریت شد و امسال شرایط خوبی در این زمینه برای کشاورزان فراهم شده است.

کرمی با بیان اینکه در زمینه دیپلماسی اقتصادی نیز اقدامات مطلوبی انجام شده است گفت: سعی می شود با توسعه صادرات بتوان شاهد توسعه استان در ابعاد مختلف بود.

وی بیان کرد: چندین واحد سورت و بسته بندی در این استان فعال شده است تا ضمن اشتغال افراد بومی محصولات با کیفیت بالا سورت و صادر شوند.

کرمی با اشاره به هفته بسیج هم گفت: ما توانستیم تفکر بسیجی را بین فعالان اقتصادی و مدیران تقویت کنیم و تیم دولت در این استان با این تفکر تلاش کرده است تا مشکلات موجود را رفع کند.

وی اظهار کرد: در بخش اعطای تسهیلات بیشترین تسهیلات در تبصره ۱۸ به حوزه جهاد کشاورزی تخصیص داده شده است که بیانگر اهمیت این بخش است.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان غربی هم در این آیین گفت: این نمایشگاه فرصت ارزشمندی است تا با حمایت از شرکت های دانش بنیان نسبت به معرفی و ترویج استفاده از محصولات فناورانه در میان بهره برداران بخش کشاورزی اقدام و گامی موثر برداشته شود.

شهبازی افزود: سعی می شود با این اقدامات گامی در مسیر افزایش ضریب نفوذ دانش در بین کشاورزان و آشنایی آنان با آخرین دستاوردهای تکنولوژی در بخش کشاورزی برداشته شود.

وی ادامه داد: مهم ترین ویژگی این نمایشگاه ارایه تکنولوژی‌های نوین و پیشرفت‌های برتر بخش کشاورزی به خصوص روش‌های کاهش مصرف آب و ارتقای بهره وری در بخش کشاورزی، به منظور جذب سرمایه‌گذار، ایجاد فضای رقابتی برای ورود به بازارهای جدید صادراتی در داخل و خارج کشور و تبادل اطلاعات و تجربیات در فضای ارتباطی و موثر نمایشگاه است.

دومین رویداد ترویجی محصولات فناورانه شرکت های دانش بنیان و فناور در پارک جنگلی ارومیه گشایش یافت

شهبازی گفت: دومین رویداد ترویجی محصولات فناورانه شرکت های دانش بنیان و فناور نیز همزمان با برگزاری این نمایشگاه از ۳۰ آبان ماه تا سوم آذرماه ۱۴۰۲، در حاشیه محل دائمی نمایشگاه های ارومیه و نمایشگاه بین المللی کشاورزی برگزار می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: برگزاری پنل تخصصی پرسش و پاسخ با حضور محققین و کارشناسان موضوعی سازمان و مسئولین پارک علم و فناوری، کارگاه آموزشی آشنایی با هواشناسی کشاورزی، بازدید از مزرعه نوآور،باغ نمایشی و یکی از مراکز جهاد کشاورزی توسط شرکت های دانش بنیان و خبرگان کشاورزی حاضر در نمایشگاه ازاهم برنامه های گردهمایی ویژه شتاب بخشی کشاورزی دانش بنیان با محوریت خبرگان کشاورزی در ارومیه است.