افلاطونی: اراضی مرغوب کشاورزی تأمین کننده امنیت غذایی کشور است/ رفع تداخلات اراضی باید در سال ۱۴۰۲ به پایان برسد

پایگاه خبری DA1news: رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: باید اراضی مرغوب کشاورزی که تأمین کننده امنیت غذایی کشور است را حفظ و صیانت کنیم.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان امور اراضی کشور، رضا افلاطونی در سی و نهمین نشست قرارگاه مرکزی صدور اسناد، حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی ضمن بیان مطلب فوق اظهارداشت: باید در تخصیص زمین برای احداث منازل مسکونی، گلخانه‌ها و دامداری‌ها به موضوع آمایش سرزمین توجه شود و اراضی درجه یک و دو و مرغوب کشاورزی نباید برای این منظور تخصیص یابد، اراضی مرغوب کشاورزی امنیت غذایی کشور را تأمین می‌کند و باید از آن محافظت کنیم.
وی بیان کرد: رفع تداخلات اراضی باید در سال ۱۴۰۲ به پایان برسد و همه اقدامات لازم باید در استان‌ها برای اتمام این فرایند در پایان سال انجام شود؛ این امر مورد تأکید وزیر جهاد کشاورزی است.
افلاطونی ادامه داد: در همه استان‌ها هماهنگی‌های لازم برای برون‌سپاری وظایف غیرحاکمیتی مانند نظارت بر واگذاری اراضی و نظارت‌های تبصره یک ماده چهار به بخش خصوصی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی انجام شود.
رئیس سازمان امور اراضی کشور اضافه کرد: سیاست دولت و وزارت جهاد کشاورزی خرید خدمات به جای خرید کالاست و به همین منظور امکان برون‌سپاری وظایف غیرحاکمیتی فراهم شده است، شیوه‌نامه و دستورالعمل‌های لازم ابلاغ شده است و اعتبارات مورد نیاز این امر تأمین شده است.
وی گفت: هماهنگی‌های لازم با سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و سازمان نقشه‌برداری کشور انجام شده است تا عکس‌های هوایی دهه‌های ۴۰ و ۵۰ برای استان‌ها تأمین شود تا بتوانیم رفع تداخلات را به‌موقع انجام دهیم.
افلاطونی ادامه داد: انتظار داریم تا سامانه‌های موجود در سازمان امور اراضی به سامانه‌های سازمان ثبت اسناد و املاک متصل شود و فرایند کار به صورت سامانه‌ای و الکترونیکی انجام شود.
رئیس سازمان امور اراضی کشور تأکید کرد: از ظرفیت‌های فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و بخشداری‌ها در اجرای احکام استفاده شود.
وی تصریح کرد: استعلام بین امور اراضی و منابع طبیعی در موضوع تخصیص در استان‌ها باید به صورت سامانه‌ای باشد و استعلام به‌صورت سنتی به هیچ وجه انجام نشود.
رئیس سازمان امور اراضی گفت: اراضی کشاورزی شمال کشور که جزو مرغوب‌ترین اراضی کشور محسوب می‌شود باید به درستی محافظت شود و نباید اجازه احداث ویلا در این اراضی صادر شود.

توازن منطقی بین پلاک‌های ثبتی و مساحت اراضی ایجاد شود
معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این نشست گفت: در استان‌هایی که رفع تداخلات به صورت بلوکی انجام شده است باید پلاک‌های ثبتی شناسایی و جانمایی شوند تا مشخص شود این مساحت شامل چه تعداد پلاک است و توازن منطقی بین پلاک‌های ثبتی و مساحت اراضی ایجاد شود.
صفدر کشاورز افزود: در شیوه‌نامه رفع تداخلات اشاره شده است که اگر برای منطقه‌ای نقشه ثبتی وجود داشته باشد، مبنای کار همان نقشه ثبتی است و اگر نقشه ثبتی وجود نداشته باشد، مبنای کار نقشه‌ای است که منابع طبیعی براساس آن سند مالکیت گرفته است و اگر هیچ کدام از این موارد موجود نباشد، حدود عرفی ملاک عمل خواهد بود.

 

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای DA1news کلیک نمایید