سرانه جنگل در ایران کمتر از یک سوم میانگین جهانی 

پایگاه خبری DA1news: معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: سرانه جنگل در ایران یک هزار و ۷۰۰ مترمربع است که کمتر از یک سوم سرانه جنگل در دنیاست.

گزارش اخبار روزانه کشاورزی ، “نقی شعبانیان” در نشست خبری گرامیداشت دهه فجر با بیان اینکه در دنیا نسبت به منابع طبیعی بی‌توجهی و کم توجهی شده است، افزود: آمارهای رسمی نشان می‌دهد که میانگین سالانه ۵ میلیون هکتار جنگل و ۱۵ میلیارد درخت در دنیا از بین می‌رود.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی کشور اظهار داشت: طبق آمارها اکنون ۱۴.۳ میلیون هکتار جنگل داریم که ۸.۷ کشور را پوشش می‌دهند؛ یعنی جزو کشورهای کم جنگل در دنیا هستیم.

وی تصریح کرد: سرانه جنگل در کشور ما ۱۷۰۰ متر مربع است و این در حالی است که سرانه جنگل در دنیا به طور میانگین ۶۰۰۰ متر مربع و در آسیا ۷۰۰۰متر مربع است؛ یعنی کمتر از یک سوم میانگین دنیا جنگل داریم.

شعبانیان گفت: ایران از نظر کیفیت جنگل ها با توجه به شرایط منطقه‌ای و اقلیمی در وضعیت مناسبی قرار ندارد اما بهترین جنگل‌ ها را از نظر تنوع و قدمت داریم.

وی افزود: بر اساس برآوردها جنگل‌ های هیرکانی قدمت ۴۰ تا ۶۰ میلیون ساله دارند و از نظر تنوع نیز به اندازه قاره اروپا تنوع جنگلی داریم.

وی اظهار داشت: نتیجه کم توجهی و بی‌توجهی به منابع طبیعی و جنگل‌ ها در دنیا منجر به افزایش گازهای گلخانه‌ای، افزایش گرد و غبار، ریزگردها و فرسایش خاک شده است.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه دنیا با پدیده تغییر اقلیم روبرو است که اگر کنترل نشود، عواقب زیادی خواهد داشت، گفت: ممکن است عواقب تغییر اقلیم در برخی کشورها از جمله ایران شدیدتر باشد، البته این موضوع خیلی جای نگرانی ندارد و باید با برنامه‌ریزی درست و گام‌ های صحیح با معضلات پیش رو مقابله کنیم.

وی افزود: در دنیا مردم زودتر از دولت‌ ها متوجه خطرات زیست محیطی می شوند بنابراین هسته اولیه شکل‌ گیری کنوانسیون‌ها نیز از مردم بوده است.

وی اضافه کرد: دنیا به این نتیجه رسیده است که در راستای حفاظت از منابع طبیعی و همچنین کاهش گازهای گلخانه‌ای یک تریلیون (هزار میلیارد) درخت بکارد و برای این مهم نیز برنامه‌ ریزی کرده‌اند.

وی ادامه داد: بنابراین در کشور ما نیز برنامه‌ ریزی شده که یک میلیارد درخت در بازه زمانی ۴ سال کاشته شود.

شعبانیان اظهار داشت: در ۲۰ سال اخیر بیش از دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون اصله نهال در کشور کاشته شده است که بسیاری از آنها موفق بوده است.

به گفته وی، در بخش آبخیزداری و طرح های مدیریت جنگل نیز اقدامات مناسبی صورت گرفته اما این اقدامات کافی نیست و باید افزایش یابد.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به طرح کاشت مردمی یک میلیارد درخت اشاره کرد و گفت: در این طرح قرار است در بازه زمانی چهار ساله یک میلیارد درخت یعنی سالی ۲۵۰ میلیون اصله نهال کاشته شود.

وی افزود: سال اول طرح ۱۴۰۲ آغاز شد که تاکنون از تعهدات خود در این طرح عقب نیستیم و امسال ۲۵ میلیون اصل نهال در نهالستان‌های کشور تولید شده و برای سال آینده هم در حال برنامه‌ریزی هستیم.

به گفته وی، تاکنون حدود ۲۰ میلیون نهال در عرصه‌ ها گودبرداری ها و کاشته شده است.

شعبانیان تصریح کرد: در قالب تفاهم‌ نامه‌ ها با نهادهای مختلف وارد عملیات شدیم که امیدواریم بتوانیم در بخش‌های خصوصی و عرصه های دولتی بیش از ۱۵۰ میلیون اصله نهال کاشت کنیم.

وی با اشاره به اعتبار در نظر گرفته شده برای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت گفت: ۲۳۷ میلیارد تومان ردیف اعتباری برای یک سال این طرح در نظر گرفته شده است، اما تاکنون یک ریال هم دریافت نکرده ایم، البته برای اولین بار ردیف اعتباری برای جنگل کاری به این شکل تخصیص داده شده که اقدام مثبتی است.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه میزان سرانه جنگل کشور باید ۲۵۰۰ مترمربع باشد، افزود: اکنون از برنامه عقب نیستیم به طور حتم با کاشت یک میلیارد درخت به سرانه جنگل کشور در سطح ۱۹۰۰ متر مربع خواهیم رسید.

 

منبع: ایرنا