صندوق جهانی تنوع زیستی؛ حفاظت گونه های وحشی، پایداری اکوسیستم ها

پایگاه خبری DA1news: هدف صندوق جدید بسیج و تسریع سرمایه گذاری در حفاظت و پایداری گونه های وحشی و اکوسیستم ها است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، نمایندگان 185 کشور صندوق جدیدی را برای تنوع زیستی راه اندازی کرده اند که از دولت ها، خیرین و بخش خصوصی کمک مالی می کند.

صندوق جدید چارچوب جهانی تنوع زیستی (GBFF) در هفتمین مجمع تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) در ونکوور، کانادا در آگوست 2023 به تصویب رسید. کانادا و بریتانیا کمک های اولیه را برای شروع سرمایه گذاری با تعهدات 200 میلیون دلاری کانادا و 10 میلیون اعلام کردند. پوند به ترتیب

مجمع GEF 1500 نفر از سراسر جهان – رهبران و مدیران محیط زیست، و نمایندگانی از دولت، تجارت، دانشگاه و جامعه مدنی، از جمله مردم بومی، زنان و جوانان را گرد هم آورد.

تصویب GBFF هشت ماه پس از آن صورت گرفت که کنفرانس اعضای کنوانسیون تنوع زیستی بر روی مجموعه ای از اهداف جهانی تنوع زیستی موسوم به چارچوب جهانی تنوع زیستی کونمینگ-مونترال به توافق رسید و تصمیم به ایجاد یک صندوق جدید تحت مدیریت GEF برای حمایت از آن گرفت. پیاده سازی.

GEF خانواده ای از بودجه است که از اقدامات کشورهای در حال توسعه در زمینه چالش های زیست محیطی مرتبط از جمله از دست دادن تنوع زیستی، تغییرات آب و هوا و آلودگی حمایت می کند. در ماه ژوئن، شورای GEF در نشستی در برزیل تأسیس این صندوق را تصویب کرد.

20 درصد از منابع این صندوق از ابتکارات بومی برای حفاظت و حفاظت از تنوع زیستی حمایت خواهد کرد. همچنین حمایت از کشورهای در حال توسعه جزیره کوچک و کشورهای کمتر توسعه یافته را که بیش از یک سوم منابع را دریافت خواهند کرد، در اولویت قرار خواهد داد.

ایجاد این صندوق و تعهد آن به حمایت از مردم بومی و جوامع محلی، به رسمیت شناختن مهم و روشنی از نقش اساسی آنها برای نسل‌ها در حفاظت از تنوع زیستی است. لوسی مولنکی، رئیس مشترک مجمع بین‌المللی بومی در زمینه تنوع زیستی، گفت: ما تنها با اقدامات جمعی، فراگیر و رویکرد حقوق بشری به چشم‌انداز مشترک یک سیاره سالم و مردم سالم دست خواهیم یافت.