دو رقم جدید گندم نان آبی “بامداد” و “سپهر” برای اقلیم معتدل معرفی شد

پایگاه خبری DA1news: “بامداد” و “سپهر” جدیدترین ارقام گندم نان آبی معرفی شده برای اقلیم معتدل کشور است که توسط سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان اصفهان، تایید و نامگذاری شده اند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، این ارقام، پیش از معرفی و در طی بررسی در آزمایشات سازگاری، تحت عنوان لاین های M-97-12 و M-97-18 شناخته می شدند که پس از طی کردن یک دوره به نژادی حدودا 13 ساله، معرفی شده اند. نامگذاری این دو رقم بعد از اثبات برتری آنها در آزمایشات مختلف و بررسی های تکمیلی در پروژه های تحقیقی- ترویجی، صورت گرفته و در نهایت در نود و یکمین جلسه کمیته معرفی رقم سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در تاریخ 16/12/1401 با عنوان ارقام بامداد و سپهر نامگذاری شده اند.

دکتر داود امین آزرم محقق گندم مرکز، برخی ویژگی های مهم دو رقم بامداد (M-97-12) و سپهر (M-97-18) را که برای کشت در مناطق معتدل کشور مناسب می باشند را بدین شرح اعلام کرد: برخورداری از پتانسیل عملکرد بالا، پایدار در شرایط آبیاري بهینه و شرایط کم آبیاري، کیفیت نانوایی خوب، مقاوم به بیماري¬هاي زنگ قهوه اي و زرد و مقاومت نسبت به خوابیدگی.

لازم به ذکر است که از آقای داود امین آزرم به عنوان مجری، و از خانم لیلی صفایی و آقای محمد دریابر به عنوان همکار مشارکت کننده در معرفی این دو رقم تقدیر گردیده است.