مظفر روستایی: 5 رقم جدید گندم نان زمستانه معرفی شد

پایگاه خبری Da1news: رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور ازمعرفی ۵ رقم جدید گندم نان زمستانه به نام‌های: همتا، کیان، شایان، دهقان و نفیس برای کاشت برای دیمزارهای مناطق سرد و معتدل دیم کشور خبر داد
به گزارش روابط‌ عمومی موسسه دیم، مظفر روستایی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: در سال ۱۴۰۲ با تلاش محققان این موسسه در بخش غلات، تعداد ۵ رقم جدید گندم نان زمستانه به نام‌های: همتا، کیان، شایان، دهقان و نفیس برای کاشت در دیمزارهای مناطق سرد و معتدل دیم معرفی شد. از ویژگی‌های بارز ارقام جدید پتانسیل عملکرد بالا، تاب‌آوری بیشتر در برابر تنش‌های محیطی، خصوصیات نانوایی مناسب، زودرسی، تحمل به بیماری‌ها اشاره کرد.

روستایی اظهار داشت: با معرفی این ۵ رقم تعداد ارقام گندم نان این موسسه برای اقلیم‌های مختلف در کشور به ۳۸ رقم افزایش یافت. پیش‌بینی می‌شود با توجه‌ به پتانسیل ارقام جدید مقدار تولید گندم در کشور افزایش یابد. روستایی اعلام کرد: رقم همتا علاوه بر شرایط دیم، قابلیت کشت در مناطق پربارش و شرایط آبیاری تکمیلی را نیز دارد و در مناطقی که دارای محدودیت آب برای آبیاری باشند، با کاشت این رقم امکان تولید بیشتر برای بهره‌برداران فراهم می‌شود.

در سال زراعی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ سطح زیر کشت پرورش یک ارقام جدید در ستاد موسسه و معاونت سرارود، از هر رقم ۱ هکتار، سطوح پرورش ۲ ارقام همتا، کیان، شایان، دهقان و نفیس به ترتیب ۱۵، ۵، ۱۵، ۱۵ و ۱۸ هکتار و سطح زیر کشت پرورش ۳ ارقام مذکور در استان‌های آذربایجان شرقی، غربی، کرمانشاه، کردستان و همدان به ترتیب ۵۰، ۲۴، ۶۰، ۴۲ و ۴۸ هکتار در شرایط آبیاری تکمیلی بوده که پیش‌بینی می‌شود بذر کافی تولید و در اختیار کشاورزان قرار داده خواهد شد.

رئیس موسسه همچنین بیان کرد: تعداد ۵ رقم گندم دوروم، ۲ رقم جو و ۲ رقم نخود نیر در سالجاری توسط موسسه دیم معرفی شده است که تعداد ارقام معرفی شده این موسسه در سال جاری ۱۴ رقم می باشد.