زمان برداشت چغندر قند پاییزه در خوزستان اعلام شد/ بهترین زمان ۱۵ فروردین

پایگاه خبری Da1news: مجری طرح چغندر قند کشور در سفر به خوزستان گفت: با توجه به شرایط اقلیمی، برداشت این محصول از ۱۵ فروردین باید آغاز شود به نحوی که تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ برداشت به پایان برسد.

به گزارش  اخبار رزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: مجری طرح چغندر قند کشور در جلسه برنامه ریزی برداشت چغندر قند پاییزه استان گفت : در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ عمده کشت چغندر قند پاییزه در خوزستان در شهریور و مهر ماه صورت گرفته است .

پیمان حصادی افزود : با توجه به شرایط اقلیمی، برداشت این محصول از ۱۵ فروردین باید آغاز شود به نحوی که تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ برداشت به پایان برسد.

وی اضافه کرد : با توجه به همزمانی برداشت چغندر قند پاییزه و گندم، استان خوزستان ظرفیت حمل زیادی ندارد بنابراین کارخانجات قند باید برنامه ریزی ها را جهت عقد قرارداد با کامیون دارها هر چه سریعتر انجام دهند.

حصادی تصریح کرد: برای جلوگیری از بیماری و پوسیدگی باید از کشت ارقام دیگر چغندر بجای چغندر کنونی خودداری شود.

وی اظهار داشت: ناظر عالی ما جهت عیارسنجی از مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی می باشد و هیچ کس نباید مانع ورود آنها به آزمایشگاه ها شود.

حصادی افزود: مبنای تعیین قیمت چغندرقند پاییزه ، هزینه های تولید است و به زودی قیمت این محصول اعلام خواهد شد.

رییس گروه گیاهان قندی معاونت وزارت نیز با بیان اینکه در سال های گذشته سطح زیر کشت چغندر قند پاییزه در کشور روند افزایشی داشته اظهار داشت : متوسط عملکرد چغندر قند پاییزه در استان از میانگین کشوری بالاتر است .

حسین پور اضافه کرد : سطح زیر کشت سال گذشته ۱۵ هزار و ۴۳۶ هکتار و میزان تولید یک میلیون و ۶۰ هزار و ۵۹۸ هکتار بوده است.

وی تصریح کرد:پیش بینی می شود عملکرد محصول چغندر قند پاییزه ۷۰ تن در هکتار باشد که بر این مبنا بیش از یک میلیون و ۳۸۳ هزار تن محصول از سطح مزارع برداشت خواهد شد.

حسین پور همچنین اظهار داشت: برای حمل این میزان چغندر قند ۵۵۸ کامیون در روز مورد نیاز است.

شایان ذکر است ۱۴ کارخانه قند کار برداشت چغندر قند پاییزه را بر عهده دارند.