فرشاد حسن‌پور: خودکفایی در تولید بذر پنبه دور از انتظار نیست

پایگاه خبری DA1news: فرشاد حسن‌پور گفت: برنامه تولید بذر پنبه در کشور مدت زمان زیادی گرفتار دو چالش مهم در کمیت و کیفیت بذر بود که در چند سال اخیر پیشرفت‌های بسیار ارزشمندی حاصل شده است و دیگر خودکفایی در این زمینه دور از انتظار نیست.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، کارشناس مسئول کنترل و نظارت مزارع تولید بذر پنبه در موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال بیان کرد: تخم پنبه بذری پس از فرآوری در کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی دارای کرک‌های ریزی بر روی سطح خارجی خود است که وجود این کرک‌ها که آغشته به مواد آب‌گریز نیز هستند باعث کندی جذب آب و به تبع آن تأخیر در سبز‌شدن جوانه آن می‌شود و خسارت آفت تریپس و بیماری‌های قارچی را به ‌شدت افزایش می‌دهد که معمولاً کشاورزان آن را با مصرف بیشتر بذر جبران می‌کنند.

وی افزود:در کاشت پنبه کیفیت فیزیکی بذر پنبه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

کارشناس مسئول کنترل و نظارت مزارع تولید بذر پنبه در موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال اضافه کرد: همچنین وجود کرک‌ها در عملیات کشت پنبه مشکلاتی از قبیل حجم زیاد، افزایش هزینه حمل و نقل، انتقال آفات و بیماری‌ها، عدم امکان استفاده از ردیف کارهای پنوماتیک و ضدعفونی می‌شود.

حسن‌پور ادامه داد: این در حالی است که با استفاده از بذور پنبه دلینته، ضمن کاهش حجم بذر می‌توان میزان مصرف بذر را به حدود نصف کاهش داد که باعث کاهش هزینه‌های مصرف بذر، سم، حمل و نقل، کاشت و وجین می‌شود و در این صورت می‌توان بذر پنبه را به صورت ضدعفونی شده به کشاورز عرضه کرد.

افزایش ۲۰ درصدی دلینته کردن بذور پنبه

حسن پور افزود: برنامه تولید بذر پنبه در سال ۱۴۰۱ در راستای افزیش کیفیت موفقیت‌های بسیار ارزشمندی را بدست آورد به طوری که افزایش تأیید تخم پنبه‌های بذری از نظر خلوص ژنتیکی و قوه نامیه جهت انجام فرآیند دلینته کردن از ۶۴ درصد به ۸۴ درصد، یعنی بیست درصد افزایش ظرف چهار سال گذشته داشته است.

کارشناس مسئول کنترل و نظارت مزارع تولید بذر پنبه در موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال بیان کرد: همچنین از نظر تأیید خلوص فیزیکی و قوه نامیه از ۵۹ درصد به ۹۸ درصد، یعنی ۳۹ درصد افزایش ظرف چهار سال گذشته داشته است.

حسن‌پور افزود: تولید بذر دلینته پنبه از ۳۰ درصد کل بذر عرضه شده در ظرف چهارسال به ۱۰۰ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه برنامه تولید بذر پنبه در سال ۱۴۰۱ در راستای افزیش کمیت بذر پنبه نیز موفقیت‌های زیادی داشته است، ادامه داد: افزایش ۷۰ درصدی تولید تخم پنبه‌های بذری از دو هزار و ۴۴۰ تن به ۴ هزار و ۱۴۷ تن طی چهار سال گذشته، رسیده است.

تأمین بیش از ۱۱ برابری بذور دلینته پنبه در سال جاری

کارشناس مسئول کنترل و نظارت مزارع تولید بذر پنبه در موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال ادامه داد: افزایش ۹۸۷ درصدی تولید بذر دلینته مورد تأیید از ۲۲۱ تن به ۲ هزار و ۱۸۳ تن از برنامه تولید بذر سال در ظرف چهار سال گذشته، داشته است.

وی افزود: البته جدا از این مقدار، ۲۸۸ تن بذر دلینته مورد تأیید از تخم پنبه سنواتی سال ماقبل نیز تولید شد یعنی در مجموع ۲ هزار و ۴۷۱ تن بذر دلینته برای کشت در سال ۱۴۰۲ تأمین شده است که بیش از ۱۱ برابر تأمین بذر چهارسال قبل است.

حسن‌پور افزود: رشد ۴۴ درصدی سطح تأیید شده مزارع تولید بذر پنبه کشت مزارع تولید بذر پنبه در سال ۱۴۰۱ در استان‌های گلستان، فارس، خراسان رضوی، جنوبی و شمالی توسط ۱۱ شرکت تولیدکننده انجام شد که طی آن چهارده رقم پنبه در سه طبقه بذری (پیش پایه، پایه و گواهی شده) در سطح سبز حدود پنج هزار و ۵۰ هکتار مورد کنترل و نظارت قرار گرفت که این سطح نسبت به سال قبل ۳۶ درصد افزایش داشت.

کارشناس مسئول کنترل و نظارت مزارع تولید بذر پنبه در موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال اضافه کرد: بعد از انجام بازدیدهای کنترل و نظارت مزارع تولید بذر پنبه از سطح سبز مذکور، حدود چهار هزار و ۵۲۲ هکتار یعنی حدود ۸۹/۵ درصد سطح زیرکشت مورد تأیید نهایی قرار گرفت که نسبت به سطح تأیید شده سال گذشته ۴۴ درصد افزایش داشت.