شهرکی خبر داد: افزایش سطح زیر کشت موزستان‌های سیستان و بلوچستان

پایگاه خبری DA1news: معاون بهبود تولیدات جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: سطح زیر کشت موزستان‌ در این استان امسال به همت کشاورزان منطقه و سرمایه گذاری بخش خصوصی یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار افزایش یافت.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، اردشیر شهرکی اظهار کرد: هم‌اینک سطحی بیش از هفت هزار هکتار با تولید سالانه ۱۹۰ هزار تن به کشت موز در جنوب سیستان و بلوچستان اختصاص دارد.

وی ادامه داد: از مجموع سطح موزستان های امسال در جنوب سیستان و بلوچستان ۱۰۰ هکتار آن در قالب کشت متراکم با ارقام جدید وارداتی از کشور هندوستان بوده که در منطقه باهوکلات انجام شده است.

معاون بهبود تولیدات جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: چنانچه سطح موزستان های این استان به ۱۵ هزار هکتار یعنی ۲ برابر وضعیت کنونی افزایش یابد علاوه بر خودکفایی کشور زمینه برای صادرات این محصول نیز فراهم می شود.

وی تاکید کرد: هم اینک بسیاری از شرکت های بزرگ سرمایه گذاری به توسعه باغات موز در این استان روی آورده اند که نتایج اثر بخش آن در آینده نزدیک در رونق تولید و ایجاد اشتغال قابل مشاهده خواهد بود.

شهرکی گفت: هر هکتار موزستان بطور متوسط برای سه نفر به صورت مستقیم و ۲ نفر غیرمستقیم در مراحل مختلف کاشت، برداشت و فروش ایجاد اشتغال می‌کند.

به گزارش ایرنا آب و هوای متنوع سیستان و بلوچستان زمینه را برای کشت انواع محصولات کشاورزی از جمله میوه‌های گرمسیری و سردسیری فراهم کرده است.

سیستان و بلوچستان از نظر آب و هوایی متفاوت است به طوری که مناطق ایرانشهر، زابل و باهوکلات آب و هوای بیابانی و ناحیه زاهدان در مرز بین اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی قرار گرفته است.
مناطق سراوان، مهرستان، سیب سوران، خاش، چابهار، کنارک، نیکشهر، قصرقند و سرباز استان نیز آب و هوای نیمه بیابانی و ناحیه کوهستانی بم پشت در جنوب سراوان و امتداد آن به طرف مشرق تا کوههای بشاگرد آب و هوای نیمه بیابانی معتدل دارند و اقلیم مشرق ارتفاعات و فلات‌های مرتفع و کم وسعت میان آن نیمه بیابانی با زمستان‌های سرد است.