شهبازی تاکید کرد: ضرورت ارتقای توان علمی محققان کشاورزی به دانش روز دنیا

پایگاه خبری DA1news: رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : تحقیق، آموزش، ترویج سه نیاز اصلی بخش کشاورزی است که باید گام‌های بلند تری در این زمینه برداشته شود و نیاز است محققان کشاورزی به دانش روز دنیا مسلط باشند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، خسرو شهبازی در جلسه شورای تحقیقات و آموزش کشاورزی استان ، اظهار کرد : نقش آموزش و ترویج کشاورزی در توسعه کشاورزی دانش‌بنیان حائز اهمیت است و در این بین مروجان کشاورزی که نقطه اصلی اتصال گنجیه دانش تحقیقات بخش کشاورزی با بهره‌برداران هستند ،وظیفه مهمی بر دوش دارند.

وی ادامه داد: روش‌ انتقال دانش و تبدیل یافته‌ها به زبان کشاورز، انگیزه و عشق به خدمت‌رسانی ترویجی، روحیه پیگیرانه و همچنین خستگی‌ناپذیری از مؤلفه‌های اصلی کار ترویجی است.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های بخش کشاورزی، تامین امنیت غذایی کشور به این بخش وابسته است. و اجرای طرح‌های پژوهشی کشاورزی، مهار بحران منابع و افزایش تولیدات کشاورزی باید در اولویت قرار گیرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت : نیروهای انسانی بسیار مستعد و محققان برجسته‌ای در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در حوزه پژوهشی و تحقیقاتی وجود دارد که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود و تلاش‌شان در علم و تحقیقات به نحوی باشد که کشاورزی ما علم‌پایه و دانش‌پایه باشد.

شهبازی خاطر نشان کرد : بومی‌سازی فناوری‌های جدید ، بازبینی فعالیت‌های پژوهشی، توسعه انتقال یافته‌ها، کار بر روی الگوهای کشت جدید با توجه به تغییر اقلیم و بحران خشکی دریاچه ارومیه در جهت مدیریت بهینه منابع آبی، تعامل با دانشگاه‌ها و رفتن به سمت آموزش‌های کاربردی مزرعه‌ای و بهره‌برداران باید بیش از پیش در اولویت کار این مرکز قرار گیرد.

وی افزود: اصلاح و تغییر الگوی کشت مناسب با اقلیم که هم برای کشاورزان سودآور باشد و هم نیاز کشور به محصولات اساسی و راهبردی را مرتفع سازد از برنامه های دولت سیزدهم است که باید با جدیت دنبال شود.

وی خاطر نشان کرد: استمرار و افزایش تعامل بین مراکز تحقیقات کشاورزی، مراکز دانشگاهی و ذینفعان بخش کشاورزی در سطوح مختلف تولید و بهره‌برداری از دانش زمینه‌ساز بهره‌برداری بیشتر از دانش کشاورزی خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد : کشاورزی جایگاهی مهم در عرصه اقتصاد، معیشت مردم و خوداتکایی و استقلال کشور دارد و جهش تولید، خوداتکایی در کشاورزی و تامین امنیت غذایی مستلزم رویکرد جهادی همه بخش‌ها در بدنه مجموعه جهادکشاورزی و همچنین فعالان این عرصه است.