رضا افلاطونی: باید درحوزه تثبیت خاک و مواد آلی توجه ویژه ای صورت گیرد

 DA1news: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: طرح تناسب اراضی برای اجرای الگوی کشت در سطح ۴۳۰ هزار هکتار از اراضی دشت قزوین انجام شده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین رضا افلاطونی در همایش خاک که با حضور رجب رحمانی نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی، محصص مستشاری معاون موسسه تحقیقات خاک و آب کشور ، محمد جعفر ملکوتی استاد خاکشناسی دانشگاه تربیت مدرس و معاونین و مدیران و کارشناسان این سازمان برگزار شد افزود: همچنین بررسی حاصلخیزی خاک در سطح ۷۵ هزار هکتار از اراضی زیر شبکه آبیاری دشت قزوین انجام و نقشه های مدیریت خاک در ۲۶۵۰ هکتار تهیه شده است.

وی با بیان اینکه توجه به دو موضوع در کشور به طور عام و در استان قزوین به طور خاص بایستی سرلوحه امور در جهاد کشاورزی باشد افزود : تاکنون به مواد معدنی و کانی خاک توجه ویژه ای شده ولی درحوزه تثبیت خاک و مواد آلی آن کم کار شده چرا که انتشار و اضافه شدن دی اکسید کربن و گازهای گلخانه ای در فضا نتیجه عدم ترسیم کربن در خاک است زیرا کربن به شکل مختلف از گیاه خارج می شود باید به نوعی به خاک برگردد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به اینکه در مجموعه جهاد کشاورزی سه وظیفه مهم در حوزه حفظ خاک داریم گفت: آبخیزداری و آبخوانداری که نتیجه این دو جلوگیری از فرسایش خاک و فرونشست زمین است اگر ما به درستی این دو عامل را انجام دهیم یعنی توانسته ایم خاک را حفظ کنیم.

افلاطونی افزود: در استان قزوین، رودخانه شاهرود که مهمترین رودخانه دائمی استان است تقریبا بیش از ۹۰ درصد سال گل آلود است که این نشان میدهد فرساش خاک در بالادست اتفاق افتاده که در پایین دست اینگونه شده است.

وی یادآور شد: بجای میلیاردها دلار هزینه برای صرف ساخت سد و لایروبی آن انجام می شود بایستی یک صدم آن را هزینه کرد تا در بالا دست تثبیت بستر انجام شود تا پوشش گیاهی حفظ شود که این آبخیزداری و آبخوانداری است.

وی گفت: بعضی ها کار آبخیزداری را فقط اجرای سازه های مکانیکی می دانند که نادرست است چرا که ما در منابع طبیعی هم کار مکانیکی هم بیولوژیکی هم بیومکانیکی انجام می شود و همه اقداماتی که منجر به ثبیت خاک و حفظ پوشش گیاهی می شود.

افلاطونی مهمترین عامل تولید مواد غذایی را خاک است دانست و تصریح کرد: خاک بعنوان بستر تولید و منبع تولید دربخش کشاورزی مطرح است و استفاده صحیح از خاک یعنی روشهای کم خاکوری بی خاکورزی می تواند منتهی به کشاورزی پایدار شود در این قسمت حوزه های مختلف سازمان جهاد کشاورزی وظیفه دارند از بستر خاک با درایت و مدیریت حفاظت کنند.

وی به بحث تثبیت مالکیت و حفاظت از اراضی کشاورزی اشاره کرد و گفت: بیش از ۹۹ درصد از عرصه های منابع طبیعی کاداستر اراضی ملی اتفاق افتاده و سند مالکیت بنام وزارت جهاد کشاورزی گرفته شده ، اما در بحث حفاظت از اراضی کشاورزی به معنای حفظ کاربری زمین نیز که در استان قزوین کلید خورده اقدامات خوبی انجام و استان قزوین بعنوان رتبه اول رفع تداخلات کشور حائز رتبه شد و وزیر جهادکشاورزی نیز از استان قزوین و همکاران تقدیر و تشکر کردند.

وی اضافه کرد: در حوزه جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز نیز فرماندهی یگان حفاظت جهاد کشاورزی استان قزوین رتبه ی یک کشوری را کسب کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به احیای دشت قزوین اشاره کرد و گفت: احیای دشت قزوین در سفر رئیس جمهوری به استان مطرح شد که در این راستا ستاد احیای دشت قزوین در سازمان جهاد کشاورزی تشکیل شده که از همه صاحبنظران، کارشناسان و کشاورزان دعوت می شد ایده های خود را برای احیای دشت قزوین به این ستاد اعلام کنند تا برنامه ریزی مناسب انجام شود.

وی پایش هوشمند اراضی کشاورزی و یکپارچه سازی اراضی و موضوعات آبخیزداری و آبخوانداری را از مهمترین اقدامات این سازمان در راستای اجرای دشت قزوین ذکر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *