روش جدید افزایش منابع آب شیرین چیست؟

به گزارش DA1news: دانشمندان به این نتیجه رسیدند که برداشت بخار آب اقیانوسی می‌تواند راه‌حلی عملی و پایدار برای افزایش منابع محدود آب شیرین در مکان‌های مختلف در سراسر جهان باشد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، ذخایر بی‌حد و حصری از آب شیرین به شکل بخار آب در بالای اقیانوس های زمین وجود دارد اما در حال حاضر دست نخورده باقی مانده است. بر اساس یک مطالعه جدید به رهبری دانشگاه ایلینوی Urbana-Champaign، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های جدید با قابلیت برداشت بخار آب اقیانوسی می‌تواند راه‌حلی عملی و پایدار برای افزایش منابع محدود آب شیرین در مکان‌های مختلف در سراسر جهان باشد.

earth نوشت، دانشمندان 14 مکان دچار تنش آبی را در سراسر جهان را از نظر امکان‌سنجی ساختاری فرضی که می‌تواند بخار آب را از بالای اقیانوس گرفته و آن را به آب شیرین متراکم کند، ارزیابی کردند. با انجام تحلیل‌های جوی و اقتصادی از قرارگیری سازه‌های فرضی فراساحلی به عرض 210 متر و ارتفاع 100 متر، محققان به این نتیجه رسیدند که جذب رطوبت بر روی سطوح اقیانوس‌ها می‌تواند برای بسیاری از مناطق تحت تنش آبی در سراسر جهان امکان‌پذیر باشد و آب شیرین را برای مراکز بزرگ جمعیت نیمه گرمسیری فراهم کند.

عفیفه رحمان، سرپرست این تیم تحقیقاتی گفت: پیش‌بینی‌های اقلیمی نشان می‌دهد که شار بخار اقیانوسی در طول زمان افزایش می‌یابد و حتی منبع آب شیرین بیشتری را فراهم می‌کند. بنابراین، ایده‌ای که ما پیشنهاد می‌کنیم تحت تغییرات آب و هوایی قابل اجرا خواهد بود. این یک رویکرد بسیار موثر برای سازگاری با تغییرات آب و هوایی، به ویژه برای جمعیت‌های آسیب‌پذیری که در مناطق خشک و نیمه خشک جهان زندگی می‌کنند، فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *