رییس زاده خبر داد: نهالستان مجاز اصفهان ۲.۵ میلیون نهال تولید کردند

پایگاه خبری DA1news: مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان از تولید ۲.۵ میلیون نهال شناسه دار و سالم از گونه‌های مختلف درختان مثمر در سالجاری خبر داد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی احمدرضا رییس زاده اظهار داشت: تولید نهال شناسه دار و سالم به منظور توزیع بین متقاضیان احداث و اصلاح باغات، توسط ۳۵ نهالستان مجاز و تحت نظارت کمیته فنی نهال استان تولید شده است.

وی اضافه کرد: این نهال‌ها همگی از ارقام جدید و پر محصول بوده و عاری از هرگونه بیماری و آلودگی است و همین خصوصیات آن‌ها را از ارقام معمولی متمایز می‌کند، بخشی عمده نهال‌ها حاصل تلاش مراکز تحقیقاتی داخلی است و بخشی نیز با مشارکت کشور ایتالیا استحصال می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان ادامه داد: این نهال‌ها انواع گوناگونی دارند و برای مثال می‌توان به هلو، شلیل، گردو، بادام، پسته، گلابی و انگور اشاره کرد.

رییس زاده با اشاره به اینکه اصفهان از کانون‌های اصلی تولید نهال سالم و شناسه دار در ایران به شمار می‌رود، افزود: حدود یک میلیون نهال تولیدی در داخل استان مصرف می‌شود و مابقی را به سایر مناطق کشور بویژه استان‌های همجوار صادر می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: درختان حاصل از نهال‌های شناسه دار و سالم نسبت به ارقام معمولی حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد بیشتر بار می‌دهند و همین امر بهره وری را در تولید و صنعت کشاورزی بالا می‌برد.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان از جمله مناطق پیشتاز صنعت کشاورزی در ایران است، این منطقه حدود ۵۰۰ هزار هکتار اراضی با قابلیت کشاورزی دارد که معادل پنج درصد از مساحت استان و سه درصد از اراضی کشاورزی کشور است.

 

منبع: ایرنا