رویداد علمی «باغداری مدرن گلابی در ایران؛ پیشرفت‌ها و چالش‌ها» برگزار شد

پایگاه خبری DA1news: رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی گفت: تأکید بر سه مقوله‌ی کلیدی انتقال دانش، تولید دانش و مستندسازی، حرکت در مسیر سیاست‌های جدید همگام با تغییرات اقلیمی و آبی را بهترین گزینه برای ترسیم وضعیت کنونی و آینده کشاورزی کشور دانستند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی DA1news به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور، روز دوشنبه 26 تیرماه 1402 رویداد علمی “باغداری مدرن گلابی در ایران؛ پیشرفت‌ها و چالش‌ها” با حضور جناب آقای دکتر طاهری رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی، آقای دکتر گل‌محمدی معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته‌های موسسه، کارشناسان پژوهشی موسسه، پژوهشگران پژوهشکده میوه‌های معتدله و سردسیری و همچنین جمع کثیری از اعضای هیئت‌علمی، محققین پژوهشکده‌های تابعه و علاقمندان (به‌صورت حضوری و وبیناری) در سالن جلسات ستاد موسسه گشایش یافت.
در آغاز، آقای دکتر نجاتیان رئیس پژوهشکده میوه‌های معتدله و سردسیری ضمن سلام و خوشامدگوئی به بیان مقدمه‌ای در خصوص تغییرات اقلیمی جهان و ایران که متعاقباً حوزه‌ی کشاورزی و باغبانی را تحت‌الشعاع قرار داده، پرداختند.
سپس دکتر طاهری ضمن تشکر و قدردانی از زحمات یکایک پژوهشگران و فعالان در جهت برگزاری این رویداد آموزشی و مؤثر، به اهمیت تغییرات عرصه‌ی باغبانی کشور اشاره نمودند و تدوین مستنداتی از قبیل نظام‌نامه‌ی جامع باغبانی، استراتژی‌های تولید، مدیریت گلخانه‌ها و فعالیت‌ها و رویدادهای چالشی این‌چنینی و مشابه را از بسترهای لازم در این راستا برشمردند. ایشان همچنین با تأکید بر سه مقوله‌ی کلیدی انتقال دانش، تولید دانش و مستندسازی، حرکت در مسیر سیاست‌های جدید همگام با تغییرات اقلیمی و آبی را بهترین گزینه برای ترسیم وضعیت کنونی و آینده کشاورزی کشور دانستند. در ادامه، ایشان به‌صورت فهرست‌وار موارد ذیل را عنوان نمودند:
– ایجاد ظرفیت‌های احداث گلخانه‌های جدید از درون ظرفیت‌های فعلی گلخانه‌ها
– تبدیل باغات درجه ‌دو و سه به باغات متراکم، سوپر متراکم و مدرن
– افزایش تولید و عملکرد در باغات درجه یک
– لزوم چرخش و نگاه نو در تولید محصولات باغبانی
– ارتقا تولید از داخل سیستم
– لزوم تاب‌آوری باغداران در شرایط تغییر اقلیم
– چاره‌اندیشی در خصوص مازاد تولید و کاستن فشار حادث از آن
– تغییر الگوی مصرف
– لزوم بازنگری در سیستم‌های آبیاری، تغذیه و مبارزه با آفات
– پیشگیری از ورود سرمایه در قالب توسعه باغات
– پیگیری دقیق مراودات تهاتری محصولات صادراتی
– صادرات هدفمند محصولات استراتژیک
– پیشگیری از توسعه باغات در قالب زیر کشت
– کاربردی کردن داشته‌های علمی با نیت خدمت حقیقی به کشاورزی کشور
پس از اتمام سخنرانی رئیس موسسه، دکتر گل محمدی با بیان این نکته که ورود و حضور افراد صاحب‌تجربه و دانشمند در مباحث مطروحه بسیار ارزشمند می‌باشد، این‌گونه وبینارها را مبتنی بر راهبردهای اصلی و اساسی موسسه یعنی رویدادمحور بودن، محصول محور بودن و چالش محور بودن دانستند. ایشان، با اشاره به نقصان و فاصله‌ی میان بخش اجرا و ترویج، اخذ تمهیداتی راهگشا در زمینه‌ی فوق‌الذکر با مشارکت معاونت باغبانی و موسسه ترویج با هدف شکوفایی و هرچه بیشتر و بهتر دیده شدن تلاش‌های بی‌وقفه‌ی محققین این عرصه را ضروری و حیاتی عنوان کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *