رضا نظری مقدم خبر داد: چهار هکتار گلخانه استان تهران؛ تحت کشت پاپایا و آناناس

پایگاه خبری Da1news: مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: در حال حاضر چهار هکتار گلخانه زیر کشت پاپایا و آناناس رفته و سه هکتار نیز تقاضا برای توسعه این گلخانه‌ها داریم.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی Da1news به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، رضا نظری مقدم در این باره بیان کرد: در استان تهران سه گلخانه برای میوه‌های گرمسیری داریم و چند سالی است که در این زمینه شروع به کارکردیم. در این گلخانه‌ها پاپایا و آناناس کشت می‌شود. سطح زیر کشت پاپایا و آناناس درمجموع چهار هکتار است که 3.8 پاپایا و0.2 آن را آناناس تشکیل می‌دهد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران توضیح داد: تولید سالانه گلخانه‌ها 385 تن است، که از این میزان 380 تن پاپایا و پنج تن آناناس است.

وی اضافه کرد: بازار هدف برای این میوه‌ها استان تهران است. در تهران به دلیل فروشگاه‌های زنجیره‌ای متعدد، تقاضا برای خرید نسبت به استان‌های دیگر بیشتر است.

نظری مقدم در خصوص مقایسه قیمت این محصولات با نمونه‌های خارجی گفت: قیمت پاپایا به‌طور میانگین در گلخانه حدوداً 100 هزار تومان و در مغازه‌های سطح شهر با توجه به موقعیت مکانی آن مغازه از 140 هزار تومان به بالا به فروش می‌رود.

وی افزود: واردات پاپایا نداریم و اگر پاپایا وارد شود، احتمالاً قیمت آن به‌‌صورت عمده سه تا چهار یورو است، یعنی 200 تا 250 هزار تومان به فروش می‌رسد. در مغازه‌های سطح شهر هم 350 تا 400 هزار تومان فروش می‌رود.

رضا نظری مقدم گفت: عملکرد پاپایا در هر هزار متر 10 تن و عملکرد آناناس در هر هزار متر 5/2 تن است. واردات آناناس سالانه 15 هزار تن است که به‌صورت مقطعی است و قیمت وارداتی آن هنوز مشخص نیست. اما خرده‌فروشی آناناس 88 هزار تومان است.

وی یادآور شد: درگذشته برای واردات آناناس ارز تخصیص پیدا می‌کرد و یا معمولاً در برابر کالا آناناس وارد می‌شد، یعنی سیب یا موز را با آناناس مبادله می‌کردند.

وی افزود: برای گلخانه‌های میوه‌های گرمسیری طرح توسعه‌ای داریم اما به تقاضای افراد بستگی دارد.

نظری مقدم ادامه داد: هنوز الگوی کشت برای گلخانه‌ها تعیین نشده و امسال شاهد تعیین الگوی کشت برای باغات بودیم. امیدواریم در آینده نزدیک برای گلخانه‌ها نیز الگوی کشت ابلاغ شود تا برای توسعه میوه‌ها برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر اگر کسی تقاضا داشته باشد می‌تواند درخواست کند، مجوز گلخانه بگیرد و کشت پاپایا و آناناس داشته باشد. هم‌اکنون سه هکتار تقاضا یابی انجام‌شده و متقاضی میوه‌های گرمسیری هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *