خطر زنگ زرد گندم در مزارع شمال غربی استان فارس به صدا درآمد

پایگاه خبری DA1news: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: خطر زنگ زرد گندم در مزارع شهرستان های شمال غربی استان فارس به صدا درآمد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، گندم یک محصول غذایی اساسی محسوب می شود که یک پنجم کالری را در سبد غذایی ما تشکیل می‌دهد اما این محصول مهم و حیاتی ممکن است به بیماری های از جمله قارچی سفیدک سطحی، انواع لکه برگ‌ها، فوزاریوم، پاخوره و انواع زنگ‌ها مبتلا شوند.

طی سال های اخیر بیماری زنگ گندم به لحاظ شرایط جوی هر چند سال یکبار به صورت همه گیر (اپیدمی) در آمده که در صورت عدم مبارزه به موقع این بیماری قارچی باعث خسارت چشمگیری در محصول نهایی کشاورز می‌شود.

بر اساس این گزارش دما، رطوبت و باد از مهمترین عوامل تاثیرگذار در شیوع بیماری زنگ گندم است و همچنین آب و هوای ملایم و خنک ابتدای فصل، رطوبت بالا و بارندگی زیاد و وزش باد موجب گسترش بیشتر زنگ زرد می‌شود.

جایگاه استان فارس در کاشت گندم در کشور بهانه ای شده تا گفت و گویی با جاوید عباسی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در خصوص وضعیت مزارع گندم داشته باشیم که مشروح گفتگو خبرنگار ما و راهکارهای اساسی برای جلوگیری از شیوع بیماری زنگ زرد گندم در مزارع را می خوانید:

*احتمال شیوع بیماری‌های زنگ زرد و سایر بیماری های برگی در مزارع گندم و جو در فارس

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در این زمینه به خبرنگار ما گفت: با توجه به مساعد بودن شرایط آب و هوایی از جمله درجه حرارت، رطوبت نسبی هوا، شبنم و بارندگی های اخیر خصوصا در شهرستان های شمال غربی استان از جمله رستم ،ممسنی،..، اپیدمی شدن بیماری‌های زنگ زرد و سایر بیماری های برگی در مزارع گندم و جو استان دور از انتظار نیست.

عباسی ادامه داد: افزایش بیماری در رطوبت نسبی بالای ۷۰ درصد و در دمای بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتیگراد همراه با باران و یا شبنم سریعتر اتفاق می افتد.

*احتمال شیوع بیماری های برگی در همه نقاط استان فارس وجود دارد

این مقام مسول در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان این نکته که احتمال شیوع بیماری های برگی در همه نقاط استان فارس وجود دارد، گفت: در حال حاضر شرایط آب و هوایی در شهرستان های کازرون، رستم، ممسنی، فراشبند، بیضا، شیراز، مرودشت ، زرقان و جویم و فیروزآباد نسبت به سایر شهرستان ها جهت توسعه بیماری مساعدتر است.

*پایش و بررسی برای جلوگیری از خسارت های احتمالی بیماری‌های زنگ زرد و سایر بیماری های برگی در مزارع گندم و جو

جاوید عباسی تاکید کرد: به کشاورزان توصیه و هشدار می کنیم که نسبت به پایش و بررسی مزارع خود اقدام و در صورت مشاهده علائم بیماری سریعا با مشورت کارشناسان مراکز نسبت به مبارزه شیمیایی اقدام کنند.

*پیشگیری و کانون کوبی بیماری در شهرستان‌های رستم ،ممسنی ،کازرون ،جویم و فراشبند فارس

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اظهار داشت: در حال حاضر علایم اولیه بیماری در شهرستان‌های رستم ،ممسنی ، کازرون ، جویم و فراشبند مشاهده شده و در این مناطق مبارزه با این بیماری به صورت پیشگیری و کانون کوبی در حال انجام می باشد.

*کنترل و پیشگیری از بیماری های زنگ‌زرد در سطحی بالغ بر ۱۰ هزار هکتار در فارس

عباسی خاطر نشان کرد تاکنون در سطحی بالغ بر 10000هکتار مبارزه جهت کنترل و پیشگیری از بیماری های زنگ زرد و سایر بیماری های برگی در سطح استان فارس انجام شده است.

این مدیر حوزه کشاورزی در بخش حفظ نباتات استان فارس بهترین زمان برای مبارزه با زنگ زرد گندم را در مناطق مستعد شیوع بیماری را به صورت پیشگیری مطرح می کند و همچنين مناطقی که علائم اولیه بیماری مشاهده شده می بایستی در اسرع وقت منطقه و مزارع آلوده نیز بصورت عمومی و همگانی با سموم قارچ‌کش مناسب سم پاشی شود تا خسارتی به برگ پرچم وارد نگردد.

عباسی افزود: زمانی زنگ زرد به برگ پرچم برسد، بیشترین آسیب به گندم‌ها وارد خواهد شد.

خدیجه غضنفری/ استان فارس