جهش 4هزار تنی محصول در طرح جهش تولید در دیم زارهای خوزستان

پایگاه خبریِ DA1news: رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: : علیرغم پیش بینی تولید ۱۴۲ هزار تنی در طرح جهش تولید در دیم زارها ،با پایان برداشت محصولات شاهد تولید ۱۴۶ هزار تن محصول از سطح مزارع استان بودیم.

به گزارش پایگاه خبریِDA1news به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: جلسه طرح جهش تولید در دیمزارهای استان به صورت وبینار با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد.

رییس سازمان در حاشیه این جلسه گفت: طرح جهش تولید در استان در سال اول اجرا در ۷ هزار و ۴۲۹ هکتار اجرا شد که فقط شامل کلزا بود در سال دوم نیز ۵۴ هزار و ۶۲۰ هکتار از مزارع استان به این طرح اختصاص یافت که شامل گندم، جو و کلزا بود ،در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ نیز سطح مصوب زیر کشت این طرح ۱۰۲ هزار هکتار بود که در سطح ۱۰۶ هزار هکتار به اجرا درآمد .سید رحمت ا… پریچهر افزود: در سال سوم علاوه بر سه محصول یاد شده عدس، نخود، علوفه دیم و گیاهان دارویی در راستای تنوع بخشی و بهبود وضعیت معیشت کشاورزان دیم کار کشت شد.

وی تصریح نمود: علیرغم پیش بینی تولید ۱۴۲ هزار تنی در طرح جهش تولید در دیم زارها ،با پایان برداشت محصولات شاهد تولید ۱۴۶ هزار تن محصول از سطح مزارع استان بودیم

پریچهر اضافه کرد: در این طرح ۱۴۱ دستگاه ادوات ویژه دیم زارها با مبلغ ۱۴۲ میلیارد ریال از طریق بانک ملی در استان جذب شد.

وی با بیان اینکه سطح مزارع بیمه شده در سال سوم طرح ۷۹ هزار هکتار بود اظهار داشت: دو پایگاه نوآوری در دو شهرستان لالی و ایذه با ایجاد شد که در این پایگاه ها ارقام جدید گندم و کلزا کشت گردید و مقایسه ارقام جدید نخود و کشت آزمایشی گلرنگ برای نخستین بار در این پایگاه ها انجام و مورد بازدید کشاورزان قرار گرفت.

پریچهر ادامه داد: پیشنهاد ما برای سال زراعی پیش رو افزایش ۲۰ درصدی سطح نسبت یه سال زراعی گذشته می باشد که به معاونت زراعت وزارت نیز ارجاع شده است .

وی افزود: بارندگی مناسب و همکاری خوب بین ستاد اجرایی فرمان امام(ره) ، سازمان جهاد کشاورزی و معاونت زراعت وزارت متبوع از عوامل مهم پیشبرد اهداف این طرح در استان بوده است ضمن آنکه کشاورزان تلاشگر با همت و توجه به توصیه های ارائه شده نقش مهمی در رسیدن به نتایج مطلوب را ایفا نمودند.

پریچهر ارائه تسهیلات جهت خرید ادوات، تأمین به موقع کود و بذر ، نظارت های مستمر بر اساس مراحل رشد گیاه و کمک به بیمه محصولات را از جمله ویژگی های مهم طرح جهش تولید در دیمزارها عنوان نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *