خیام نکویی: مهمترین راهبرد، استفاده از فناوریهای نوین و هوش مصنوعی است

پایگاه خبری DA1news: دومین رویداد فناوریهای نوین کشاورزی با حضور دکتر سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات و تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی آغاز شد.
به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار روزانه کشاورزی، دکتر خیام نکویی افق پیش رو در فعالیت های سازمان تات را مبنی بر دانش بنیان کردن کشاورزی و همچنین استفاده از فناوری های نوین کشاورزی دانست و گفت: ما شاهد محدودیت هایی در کشاورزی هستیم و این محدودیت ها هم مربوط به تغییرات اقلیمی و هم کاهش بارندگی ها و سایر عوامل بازدارندگی است واین موارد باعث می شود که تمرکز ما بر روی ارتقای بهره وری در واحد سطح باشد.
خیام نکویی افزود: ارتقای بهره وری در واحد سطح، میسر نمی شود مگر اینکه کشاورزی را دانش بنیان کنیم و برای رسیدن به این موضوع باید مجموع فعالیت ها در این مسیر قرار گیرد.
وی گفت: رسوخ فناوری های نوین یکی از این فعالیت هایی است که ما می توانیم بهره وری را در بخش های مختلف کشاورزی بالا ببریم.
رییس سازمان تات گفت: آمارها نشان می دهد که فناوری های زیستی میزان تولید را بین 15 تا 20 درصد افزایش دهد. خوشبختانه پژوهشگاه بیوتکنولوژی سازمان تات توانسته است فعالیت های قابل ملاحظه ای در این باره انجام دهد و سعی ما این است که این فناوری ها را به بخش خصوصی منتقل شود.
خیام نکویی گفت: پیش بینی ما در افق چهار ساله این است که اگر موفق به انتقال دانش به بخش خصوصی شویم و همچنین پارک های علم و فناوری و مراکز رشد فعال تر شوند در سال 1405 حدود 15 میلیون تن افزایش تولید داشته باشیم به این معنی که میزان تولید از 125 میلیون به 141 میلیون تن می رسد.
رییس سازمان تات در باره مصرف بهینه آب در واحد سطح گفت: اگر ما در استفاده از فناوری های نوین کشاورزی موفق بشویم و به ویژه استفاده از هوش مصنوعی را در بخش کشاورزی بکار ببریم در مدت چند سال باعث کاهش آب مصرفی در بخش کشاورزی شده و شاهد افزایش تولید در واحد سطح باشیم.
خیام نکویی در خاتمه گفت: بنابر این مهمترین راهبرد ما استفاده از فناری های نوین به ویژه هوش مصنوعی در بالا بردن بهره وری علی الخصوص در موضوع مصرف بهینه آب است.

 

ویدئو گفت وگوی اختصاصی ما را در کانال آپارات DA1news.com ببنید: