خیام نکویی تاکید کرد: استفاده از ظرفیت معاهده شانگهای در انتقال دانش کشاورزی

پایگاه خبری اخبار روزانه کشاورزی: دومین نشست سمپوزیوم بین‌المللی کمیسیون مشترک برای پیگیری «برنامه اقدام مشترک» بین سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ایران و آکادمی علوم کشاورزی یانان چین(یاس) برگزار شد.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، دکتر خیام نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تات در خاتمه این نشست در گفت و گو با خبرنگاران گفت: طبق این تفاهم‌نامه و برنامه اقدام مشترک، 28 عنوان پژوهش مشترک در مورد گندم، دانه‌های روغنی، باغبانی، چای، ابریشم، گیاهان زینتی و مدیریت دانش انجام می‌شود که پژوهشکده‌هایی که مسئولیت اجرای پروژه‌های مشترک را بر عهده دارند معرفی شده و برای هر پروژه نیز از سوی طرفین، مدیران مسئول پروژه تحقیقاتی منصوب شده‌اند.
خیام نکویی تصریح کرد: در خصوص استفاده از ظرفیت‌های تحقیقاتی موجود، روش‌های گذشته جوابگو نبوده و لازمه رسیدن به اهداف این تفاهم‌نامه، ترسیم برنامه‌ای زمان‌بندی‌شده در خصوص اجرای دقیق و سرعت بخشیدن به آن است.
وی ادامه داد: بر همین اساس طبق این تفاهم‌نامه آکادمی علوم کشاورزی یانان چین متعهد است که تعهدات خود را طبق برنامه زمان‌بندی‌شده اجرا نماید.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخشی از سخنان خود متذکر شد: از نظر ما پیمان شانگهای راه‌حلی برای برداشتن موانع و چالش‌ها در رسیدن به اهداف و نتایج تفاهم‌نامه منعقد شده بین ایران و چین است.
رئیس سازمان تات در خصوص اعزام دانشمندان جوان جهت تحقیق و آموزش به کشور چین گفت: مطابق این تفاهم‌نامه 5 تن از دانشمندان جوان بخش کشاورزی بورسیه این آکادمی شدند و به چین اعزام خواهند شد.
وی در ادامه توضیح داد: در خصوص اعزام دانشمندان جوان، هیات چینی متعهد شده است که طبق تفاهم‌نامه عمل کرده و امیدواریم این فعالیت نتایج خوبی به همراه داشته باشد چرا که این اعزام ها در گذشته نیز در دو مورد انجام شده که از نظر ما نتایج آن قابل قبول نبوده است.
خیام نکویی افزود: هم‌چنین در این تفاهم‌نامه طرف چینی متعهد شده است که در ایجاد مراکز مشترک تحقیقاتی روند خوب، سریع و روبه‌رشدی را برنامه‌ریزی کند و امیدواریم این نشست منشا تحول در مثمر ثمر بودن برنامه‌های تحقیقات کشاورزی باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود مجددا تاکید کرد: باید از ظرفیت معاهده شانگهای در برداشتن بوروکراسی و موانع پیش رو استفاده کرد تا اجرای این تفاهم‌نامه شتاب خوبی بگیرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: ما در این نشست پیشنهاد راه‌اندازی و تاسیس آزمایشگاه مشترک در خصوص دانه‌های روغنی (کلزا) را به هیات چینی ارائه کرده‌ایم.
رئیس سازمان تات گفت: در صورتی که انتقال دانش از آکادمی کشاورزی یانان چین(یاس) به نحو احسن صورت بگیرد می‌توانیم همکاری‌های بیشتر و بهتری را انتظار داشته باشیم.
خیام نکویی یکی از این همکاری‌های مشترک را انتقال دانش گندم و برنج هیبرید پرمحصول به کشور دانست و گفت: به عنوان مثال، میانگین برداشت گندم در چین 8/5 تن در هکتار است که در ایران 3/4 تن در هکتار بوده و در صورت انتقال این دانش می‌توانیم شاهد افزایش عملکرد تولید گندم در واحد سطح باشیم.
براساس این گزارش، همچنین، دکتر جی هو وانک رئیس هیات آکادمی عاوم کشاورزی یانان چین (یاس) طی سخنانی از همکاری‌های مشترک کشاورزی در بخش تحقیقات و ایجاد آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و همکاری‌های بیشتر در راستای اهداف مشترک استقبال کرد.
در ادامه نمایندگان هیات چینی گزارشی از دستاوردهای آکادمی علوم کشاورزی یانان چین در خصوص گیاهان زینتی، کلزا و دانه‌های روغنی، برنج، نیشکر و پرورش کرم ابریشم و فعالیت‌های تحقیقاتی بخش‌های مختلف زراعت علی‌الخصوص غلات و گندم ارائه کردند.
*****
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، هدف اصلی این سمپوزیوم بین‌المللی پیگیری پیشرفت، توسعه و اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مشترک برای تقویت همکارهای‌های دوچانبه بین AREEO و YAAS است.
از جمله اهداف این سمپوزیوم بین‌المللی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
– ارائه گزارش پیشرفت و توسعه برنامه اقدام با حضور بالاترین مقامات AREEO و YAAS
– نمایش وضع فعلی و میزان پیشرفت پروژه‌های تحقیقاتی مشترک
– شناسایی دستاوردهای ملموس حاصل از طراحی، برنامه ریزی، توسعه و اجرای پروژه‌های مشترک
– تشریح چالش‌ها و موانع پیش روی توسعه برنامه‌های عملیاتی در پروژه های مشترک
– ارائه راه‌حل‌های عملیاتی و روش‌های موثر در رفع موانع و چالش‌ها.