تغییرات کاربری اراضی کشاورزی از مهمترین عوامل تخریب سرزمین

پایگاه خبری Da1news: معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: خشکسالی، نحوه مدیریت منابع آب و تغییرات کاربری اراضی کشاورزی از مهمترین عوامل تخریب سرزمین هستند.

به گزارش اخبار کشاورزی Da1news به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، در پیام سیدمجتبی خیام‌نکویی به مراسم روز جهانی مقابله با بیابانزایی که توسط علی علیزاده رییس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور قرائت شد، بر توجه به مدیریت پایدار زمین به عنوان یکی از ارکان مهم برنامه‌ریزی اقتصادی، اجتماعی و توسعه ملی تاکید شد.

خیام‌نکویی در این پیام گفت: جهت‌گیری بخش کشاورزی تدوین استراتژی‌های کلان استوار بر توان اکولوژیک اکوسیستم‌های حیاتی و توقف تخریب سرزمین است.

وی در همین حال توسعه تحقیقات و فناوری‌های جدید، ترویج هدفمند و ظرفیت‌سازی و توانمندسازی منابع انسانی و تشکل‌های صنفی از اولویت‌های بخش کشاورزی در راستای سیاستگذاری و حکمرانی مطلوب نام برد.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: رشد و توسعه اقتصادی تنها زمانی مطلوب است که با صیانت از محیط زیست، حفظ منابع حیاتی و رعایت اصول توسعه پایدار همراه باشد.

وی با بیان این که ۸۸.۷ درصد مناطق کشورمان تحت تاثیر بیابانزایی و تخریب سرزمین قرار دارد، اذعان داشت: ما نیازمند یک برنامه جامع برای مدیریت همزمان منابع آب، خاک، پوشش گیاه، غنای جانوری و تامین منافع حداکثر جوامع به منظور جلب مشارکت آنها در اجرای الگوهای موفق آب و خاک کشور هستیم.

خیام‌نکویی گفت: تخریب سرزمین که به صورت از دست دادن زمین‌های حاصلخیز، تولید و توان اقتصادی است یک چالش جدی به شمار می‌رود.

وی درباره نقش زنان اظهار داشت: نقش و حقوق زنان از دیرباز در مدیریت پایدار زمین مطرح بوده و دسترسی آنان به زمین و تصمیم‌گیری‌ها در واقع سرمایه‌گذاری برای نسل آینده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به فعال شدن کارگروه مقابله با بیابانزایی اشاره و تصریح کرد: تعیین سیاست‌ها و برنامه‌های مرتبط با پایداری سرزمین و هماهنگی بین دستگاه‌ها از وظایف این کارگروه است.

وی در مورد آثار بیابانزایی در جهان اظهار داشت: تاکنون دو میلیارد هکتار اراضی حاصلخیز کشاورزی و اکوسیستم‌های طبیعی جهان تخریب و ۱.۵ میلیارد نفر به طور مستقیم تحت تاثیر بیابانزایی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *