حسین برزگر: حدود ۲ هزار نفر به‌طور مستقیم اشتغال‌زایی شده است

پایگاه خبری DA1news: رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به روند اجرای طرح‌های کشاورزی گفت: تعهد این سازمان در سال‌جاری ایجاد هفت هزار و ۵۰۰ اشتغال تعیین‌ شده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، حسین برزگر در حاشیه افتتاح طرح‌های عمرانی شهرستان شهرکرد به خبرنگاران یادآور شد: از این تعداد تاکنون برای حدود ۲ هزار نفر به‌طور مستقیم اشتغال‌زایی شده است.

وی افزود: در ابتدای سال‌جاری از محل اعتبارات بند ب تبصره ۱۶ بیش از یک‌هزار فقره پرونده به موسسات عامل معرفی و ۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال‌زایی برای ایجاد ۴۵۰ شغل پرداخت شد.

برزگر تصریح کرد: ۲ برابر این اعتبارات از سوی نهادهای حمایتی مانند ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره)، بنیاد برکت و کمیته امداد امام خمینی (ره) در بخش کشاورزی پرداخت و باعث اشتغال مستقیم افزون‌بر یک‌هزار و ۵۰۰ نفر شده است.

وی یادآور شد: از هفته گذشته با مشارکت بنیاد برکت پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی از محل اعتبارات بند ب تبصره ۱۸ پرداخت در حوزه‌های مرتبط با کشاورزی مانند دام و طیور، آبزیان، شیلات، اصلاح و نوسازی باغ‌ها و جایگاه‌های دام، تکثیر کُلنی‌های زنبور عسل، حذف و جایگزینی باغ‌های قدیمی و فرسوده در دستور کار قرار گرفت.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: برای ایجاد مشاغل خُرد و نیمه‌صنعتی آمادگی داریم از محل منابع اعتباری موجود تا پایان سال‌جاری با کمک نهادهای حمایتی بتوانیم کمک بیشتری به زیربخش‌های مختلف حوزه اشتغال روستایی و عشایری داشته باشیم.

وی همچنین گفت: سامان‌دهی سامانه‌های آبیاری به‌منظور ارتقای بهره‌وری آب در بخش کشاورزی یکی از مصوبات سفر رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

برزگر به رواج آبیاری سنتی در جوامع محلی اشاره و تاکید: هرچگان در شهرستان شهرکرد یکی از روستاهایی بود که قنوات مطلوبی داشت اما استفاده بهینه از آن‌ها نمی‌شُد.

وی افزود: در همین راستا چهار رشته قنات با آب‌دهی ۱۲۰ لیتر بر ثانیه برای کمتر از ۸۰ هکتار زمین کشاورزی استفاده می‌شُد.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: به‌همین منظور با حضور و مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی و کمک‌های دولتی سامانه آبیاری تحت‌فشار برای ۳۵۰ هکتار زمین کشاورزی در روستای هرچگان طراحی شد و تاکنون ۲۵۰ هکتار از این طرح با ۲ استخر حجیم ذخیره آب کشاورزی به‌همراه لوله‌گذاری مسیرهای آب انجام شده است.

وی یادآور شد: حجم سرمایه‌گذاری در این طرح ۴۰۰ میلیارد ریال است که علاوه بر ۸۰ هکتار کشاورزان ۱۷۰ هکتار هم سرمایه‌گذار کشت کرده است.

برزگر اظهار داشت: تا پایان سال‌جاری اجرای شبکه آبیاری تحت‌فشار در تمامی ۳۵۰ هکتار این طرح اجرایی می‌شود و در راستای ارتقای بهره‌وری تا ۴۰۰ درصد بهره‌برداری بهینه از آب موجود در روستای هرچگان اصلاح و محقق شد.

وی گفت: امکان اجرای این‌گونه طرح‌ها در روستاهای زیادی از چهارمحال و بختیاری وجود دارد و در این‌صورت می‌توان با منابع آب و خاک محدود کنونی تولید و اشتغال را رونق داد.

 همزمان با هفته دولت سال‌جاری ۹۵۳ طرح با ۵۹۶ هزار و ۸۴۱ میلیارد و ۷۵۵ میلیون ریال در چهارمحال و بختیاری کلنگ‌زنی، افتتاح و بهره‌برداری می‌شود.

دوم تا هشتم شهریورماه به‌عنوان هفته دولت نام‌گذاری شده است.