کشت قرادادی گیاهان دارویی در کهگیلویه وبویراحمد آغاز شد

پایگاه خبری Da1news: رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تفاهم‌نامه کشت گیاهان دارویی در سطح ۴۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی گچساران با کشاورزان این منطقه منعقد شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، سید علی معتمدی پور اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد دارای سرمایه ارزشمندی با نام زیستگاه طبیعی گیاهان دارویی است اما هیچ‌گاه برای اقتصادی کردن این محصولات اقدام خاصی نشده بود.

وی افزود: هم اینک و با توجه به افتتاح فاز نخست کارخانه فرآوری گیاهان دارویی میزان سطح زیر این محصولات در استان حدود ۳۰۰ درصد افزایش یافته است و بیش از سه هزار تن گیاهان دارویی زراعی تولید می‌شود و این به جز کاشت گیاهان دارویی همچون آنغوزه در اراضی ملی و مراتع است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: به همت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و مجموعه هلدینگ کشاورزی این نهاد، کارخانه گیاهان دارویی سربیشه گچساران افتتاح شد و کشاورزی این استان با همکاری همه جانبه و حمایت‌های مدیران ارشد استان و کشور روز به روز در مسیر گذار از سنتی به مدرن گام برمی‌دارد.

معتمدی پور تاکید کرد: ظرفیت کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در روستای سربیشه گچساران ۸۰۰ تن در سال برای تولید دم‌نوش، ادویه و بسته‌بندی است.

وی ادامه داد: هر چند تولیدات گیاهان دارویی در این استان دو برابر شده است اما با وجود این کارخانه، تولید در این حوزه را با اجرای سیاست کشاورزی قراردادی و تعریف الگوی کشت مناسب ادامه می‌دهیم و اراضی مستعد را به کشت گیاهان دارویی در قالب قرارداد مستقیم کارخانه با کشاورزان اختصاص خواهیم داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: تفاهم‌نامه کشت ۴۰۰ هکتار در زمین‌های زراعی گچساران و عقد قرارداد با کشاورزان اجرایی شده که برای شروع کافی به نظر می‌رسد اما با افتتاح فازهای تولید نوشابه، اسانس و عصاره‌گیری مقدمات افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی را بر اساس الگوی کشت و کشاورزی قراردادی فراهم خواهیم کرد.