دکتر صابری عنوان کرد: ارقام زودرس با دوره رشد كوتاه مدت برای گیاهان زراعی معرفی كرده ایم

پایگاه خبری DA1news: نشست خبری دکتر صابری رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان با اصحاب رسانه با موضوع خشکسالی و اثرات آن بر بخش کشاورزی ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در محل دفتر ریاست مرکز تحقیقات استان برگزار شد

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، در این نشست که دکتر کیانی و دکتر پهلوان راد روسای بخش تحقیقات خاک و آب نیز حضور داشتند و به سوالات متعدد خبرنگاران پاسخ دادند، دکتر صابری رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان به تشریح اقدامات و برنامه های این مرکز در خصوص خشکسالی و مدیریت منابع آبی در استان پرداخت و گفت: ارقام زودرس با دوره رشد کوتاه برای گیاهان زراعی بخصوص برای محصولات اساسی معرفی کرده ایم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال ارقام برنج تیسا و گیلانه را با دوره رشد ۱۰۷روزه و با عملکرد کمی و کیفی مناسب در مرحله تکثیر بذر داریم.

دکتر صابری افزود: ارقام مقاوم به خشکی شوری، پاکوتاه گیاهان زراعی را مثل سورگوم منصور و بهشت را نیز معرفی کرده ایم.

رییس مرکز تحقیقات با اشاره به اینکه گیاهان علوفه ای جدید مثل کلزا، خردل و باقلای علوفه ای را معرفی کرده ایم گفت:
روشهای آبیاری نوین خاص هر محصول مثل آبیاری قطره ای، شیوه های آبیاری با راندمان مصرف آب بالا مثل آبیاری یک در میان، جوی پشته ای و پشته های ثابت، کشت مستقیم کشاورزی حفاظتی، استفاده از آب های نامتعارف و آب دریا برای تولید(مثلا سالیکورنیا) را به تولید انبوه رساندیم.
وی راهکارهای کاهش ضایعات کشاورزی را تبیین نموده و استفاده از ضایعات کلزا در تهیه پروتیین مشابه سویا و استفاده از ضایعات در تولید پکتین، فراورده های جنبی و … را بیان کرد.

دکتر صابری معرفی توده های جدید شورزیست مثل سالیکورنیا، توده سبزوار کوشیا رقم سانماریای کینوا و…را نیز از جمله اقدامات موثر مرکز خواند.

وی علاوه بر این چغندر علوفه ای رقم کارت و گلرنگ صفه برای اراضی لب شور شمال استان برای تولید با آب پشت سدها و توصیه به خشکه کاری و ….را از جمله راهکارها و اقدامات قابل توجه مرکز اعلام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *