باید تغذیه مناسب را جایگزین درمان و هزینه دارویی کنیم

پایگاه خبری Da1news: محمد مهدی برادران گفت: کیفیت مواد غذایی باید بر قیمت آن اولاتر شود زیرا مردم محصولات ارزان اما فاقد کیفیت مناسب را نمی‌پسندند.

به گزارش اخبار کشاورزیDa1news، محمد مهدی برادران در همایش روز جهانی ایمنی غذا اظهار داشت: با سرمایه گذاری روی کیفیت مواد غذایی باید تغذیه مناسب را جایگزین درمان و هزینه دارویی کنیم.

وی غذا را بهترین دارو عنوان و تاکید کرد: حفظ قیمت‌ها و رقابت با دیگر واحدها تنها رسالت اجتماعی واحدهای تولیدی نیست بلکه باید در عین حفظ کیفیت تولیدات خود، در باره این موضوع نیز اطلاع رسانی و فرهنگ سازی داشته باشند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به چالش برقراری ارتباط با مشتری نیز اشاره و اضافه کرد: در این پیوند، بسته‌بندی مواد غذایی اهمیت زیادی دارد و از طرفی، کیفیت و حجم محتوا نباید تحت تأثیر قالب و بسته‌بندی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مخالف با قیمت‌گذاری دستوری در صنایع غذایی باید اصلاح شود، ادامه داد: این خواسته غیرمعقولی است که از تولید کننده بخواهیم با وجود افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت محصولاتش ثابت نگه داشته شود زیرا قیمت تولیدات نهایی تابع محصولات پایین دست است.

برادران با اشاره به اینکه ما باید دست تولیدکنندگان را باز بگذاریم تا کیفیت محصولات آنها حفظ شود، تاکید کرد: باید استانداردهای تشویقی و تکمیلی برای فراورده‌های غذایی فعال شود تا مردم با اطمینان بیشتری خرید کنند.

وی اضافه کرد: اینکه صادقانه برای یک محصول دارای کیفیت بالا قیمت بیشتری پیشنهاد شود بهتر از این است که قیمت ثابت نگه داشته شود اما کیفیت، حجم و شرایط محصول مورد غفلت قرار بگیرد.

برادران تصریح کرد: اگر ما صرفاً روی قیمت محصول مانور دهیم اما از کیفیت، غفلت کنیم، به نفع مشتری و مصرف‌کننده نهایی نیست.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان‌اینکه ما باید دست تولیدکنندگان را باز بگذاریم تا کیفیت محصولات آنها حفظ شود، تاکید کرد: باید استانداردهای تشویقی و تکمیلی برای فراورده‌های غذایی فعال شود تا مردم با اطمینان بیشتری خرید کنند.

وی تصریح کرد: یکی از اقدام‌های انجام شده در این زمینه، استاندارد اختیاری و نشان موسوم به طیب است که در کنار موارد حداقلی رعایت بهداشت، مباحث حداکثری را نیز به مردم پیشنهاد می‌کند.

غذای ناسالم عامل بروز ۲۰۰ بیماری می‌شود

همچنین محمود اعتباری، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: سالانه ۱۰ درصد از مردم دنیا بدلیل آلاینده‌های برگرفته از مواد غذایی بیمار می‌شوند که ۴۰ درصد از این افراد را کودکان تشکیل می‌دهند که این آمار نشاندهنده اهمیت سلامت مواد غذایی است.

وی از حدود ۹۰۰ کارخانه و کارگاه تولید فراورده غذایی تحت پوشش معاونت غذا و داروی اصفهان خبر داد و افزود: این در حالی است که نسبت به برخی از استان‌های دیگر، رقم بالایی است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه علاوه بر بخش صنعتی، فراورده‌های غذایی که بطور صنفی تولید می‌شود نیز در سطح عرضه مورد پایش و نظارت قرار می‌گیرد، تصریح کرد: البته انتظار داریم که همه فراورده‌های غذایی زیر بخش تولید صنعتی بیایند زیرا نظارت‌ها در آنجا دقیق‌تر و همیشگی است.

وی اضافه کرد: بیشتر از ۲۰۰ بیماری از طریق غذای ناسالم منتقل شود که عموماً بیماری میکروبی، ویروسی، انگلی و بیماری‌های ناشی از آلاینده‌ها در مواد غیرمجاز و افزودنی‌های مجاز بیش از حد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *