استفاده از کود پتاسه یکی از راه های مبارزه با تنش های آبی است

پایگاه خبری Da1news: مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان گفت: پتاسیم  باعث حاصلخیزی خاک، افزایش عملکرد و کیفیت محصول می شود و یکی از راههای مبارزه با تنش های آبی است.

سید صمدضیائی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان گفت: بدون مدیریت مناسب تغذیه و حاصلخیزی خاک، تولید مداوم یک محصول سبب کاهش مقدار عناصر غذایی در خاک می گردد. که یکی از این عناصر، پتاسیم است که باعث حاصلخیزی خاک،افزایش عملکرد و کیفیت محصول می شود و یکی از راههای مبارزه با تنش های آبی است.

ضیائی با اشاره به تامین کود پتاسه گفت: در سه ماهه سال جاری، بیش از۴هزار و۸۰۰ تن کود پتاسه تامین شده است از این میزان بیش ازیک هزار و۳۸۶ تن شامل کود کلرور پتاسیم از طریق یکی از کشورهای حوزه اوراسیا بلاروس و بندر شمالی امیر آباد مازندران وارد این استان شده است.

وی از ذخیره سازی بیش از ۳ هزار و۹۴ تن کود پتاسه برای کشت تابستانه نوید داد که نسبت به مدت مشابه سال قبل که یک هزار و۸۶۲ تن بوده، ۷/۱ برابر افزایش داشته است.

وی افزود: بنا بر پیش بینی های اداره کل هواشناسی استان، امسال تابستان خشک تری را پیش رو داریم که در حال حاضریکی از راه های مبارزه با این تنش استفاده از کود پتاسه است که برای هر هکتار ۱۰۰ کیلوگرم توصیه شده است .

وی به کشاورزان توصیه کرد: کشاورزان باید فرصت را مغتنم شمرده و همزمان با تهیه کود پایه اوره ‌و فسفاته از منابع کود کلرورپتاسیم و سولفات پتاسیم و مصرف آن در مزارع اقدام کند.

وخاطر نشان کرد: امید است با اقدامات ترویجی و آموزشی، در قالب یک طرح مدون و یک برنامه میان مدت، مصرف کود پتاسه استان را به مقادیر استاندارد برسانیم تا شاهد تولید محصولات با کیفیت باشیم.

در حال حاضر کود پتاسه در سبد کود یارانه ای این شرکت شامل کود کلرور پتاسیم پودری وگرانوله به ازای هر کیسه۵۰کیلویی، پنج میلیون و750هزار ریال وکود سولفات پتاسیم به ازای هر کیسه ۵۰کیلویی، شش میلیون و۲۵۰هزار ریال از طریق سامانه پایش مواد کودی و طرح الگوی کشت بین کشاورزان توزیع می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *