اجرای طرح خرید حمایتی و توافقی محصول کشمش مروست

پایگاه خبری DA1news: با پیگیری استانداری، سازمان جهاد کشاورزی و مدیریت تعاون روستایی استان یزد و با مساعدت سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور در حمایت از کشاورزان شهرستان مروست برای تامین اعتبار اجرای طرح خرید حمایتی و توافقی محصول کشمش مروست رایزنی شد.

به گزارش پایگاه خبری DA1news به نقل از روابط عمومی تعاون روستایی استان یزد ۲۳ مرداد ماه ۱۴۰۲ به‌منظور حمایت هر‌چه ‌بیشتر از قشر زحمت‌کش و مولد کشاورز استان یزد در نشست مشترک مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور، معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد، سرپرست سازمان جهاد کشاورزی و مدیر تعاون روستایی استان یزد تامین اعتبار لازم برای خرید توافقی و حمایتی کشمش تولیدی کشاورزان شهرستان مروست استان یزد پیگیری شد.

غلامرضا هادربادی” سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در این نشست ضمن اعلام آمادگی برای حمایت از کشاورزان استان یزد اظهار داشت: دولت در راستای حمایت از کشاورزان محصول مازاد را خریداری می‌کند تا زمانی که قیمت‌ها به تعادل برسد.

وی افزود: در این راستا سازمان تعاون روستایی و شبکه‌های تحت پوشش برای حفظ حقوق کشاورزان به طور مستمر بازار را رصد می‌کند و مسئولیت دارد تا در صورت لزوم به‌ موقع وارد بازار شود.

“محمدعلی شاه حسینی” معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد در این نشست اظهار داشت: شهرستان مروست بیشترین و مرغوب‌ترین انگور جنوب شرق کشور را داراست و مطالعه بازار این محصول حاکی از اینست که علاوه بر بازار داخلی، در سنوات گذشته ۷۰ درصد کشـمش تولیدی به کشور های همسایه صادر شده که با برنامه‌ریزی و حمایت می‌تواند به‌عنوان یک قطب بارور گردشگری کشاورزی در کشور معرفی شود.

“محمدعلی حاتمی زاده” سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در این نشست اذعان نمود: در شهرستان مروست استان یزد بیش از یک هزار هکتار سطح زیرکشت محصول انگور وجود دارد که پیشبینی می شود در سال جاری از هر هکتار به طور متوسط ۱۵ تن محصول برداشت شود. محصول انگور مروست به صورت تازه خوری به بازار های استان های همجوار و استان های تهران و قم صادر و محصول کشمش مروست به کشورهای مجارستان، اوکراین، آلمان و سایر کشورهای منطقه صادر می شود.

“سیدحسین دشتی” مدیر تعاون روستایی استان یزد در این نشست با ارائه گزارشی از وضعیت تولید محصول کشمش در شهرستان مروست اظهار داشت: شهرسـتان مروست یکی از مناطق کشاورزی و بویژه تاکستان و باغات انگور در سـطح استان یزد است که با تولید بیش از چهار هزار تن کشمش در سال نیازمند حضور شبکه تعاونی های استان برای خرید محصول تولیدی به قیمت مناسب و کوتاه نمودن دست دلالان می باشد.

گفتنی است؛ انگور مروست از نوع عسکری، غوره، ریش بابا و کشمشی یکی از مرغوبترین انگور های کشور است و تعداد زیادی از کشاورزان این شهرستان اقدام به کاشت این محصول می کنند که نیاز به حمایت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *