کمال یدالهی خبر داد: کاهش قیمت سه محصول به دلیل افزایش چشمگیر تولید

پایگاه خبری Da1news: مدیرعامل اتحادیه سراسری باغبانی ایران گفت: با توجه به اینکه امسال در اکثر محصولات زارعی و باغی افزایش چشمگیری در تولید داشته‌ایم، در محصولات انگور، لیموترش و گوجه فرنگی صنعتی، شاهد کاهش قیمت هستیم.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از  پات، کمال یدالهی مدیرعامل اتحادیه سراسری باغبانی تعاون روستایی ایران بیان کرد: ما به خاطر اینکه کشاورزان متضرر نشوند و بتوانیم بازار را تنظم کنیم، با دستور وزیر جهاد کشاورزی و سازمان مرکزی تعاون روستایی اقدام به خرید توافقی انگور، لیموترش، گوجه فرنگی و خرما صنعتی کرده‌ایم تا کشاورزان بتوانند محصولات سالم خود را با قیمت مناسب به بازار عرضه کنند.

وی ادامه داد: برای تامین منابع مالی با صندوق تعاونی روستاییان همکاری کردیم که از سوی صندوق هم بخشی از منابع مالی تامین شد و توانستیم خریدهای توافقی را انجام بدهیم.

قیمت خرید توافقی لیمو ترش درجه یک ۱۰هزار تومان

یدالهی در خصوص خرید لیموترش توضیح داد: خرید توافقی لیموترش در استان هرمزگان اتفاق افتاد و این محصول به میزان ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن خریداری شده است.

وی در باره قیمت لیموترش افزود: لیمو ترش درجه یک؛ ۱۰ هزار تومان، درجه دو هشت هزار و ۵۰۰ تومان و لیموترش درجه سه را هفت هزار و ۵۰۰ تومان به صورت توافقی خریداری کرده‌ایم و به جهت جلوگیری از افت شدید قیمت بخش اعظمی از محصول خریداری شده، فرآوری و ذخیره سازی شده است.

خرید توافقی گوجه فرنگی با قیمت سه هزار و۸۰۰ تومان

کمال یدالهی اعلام کرد: در حوزه خرید گوجه فرنگی اتحادیه ما با مشارکت بخش خصوصی بالغ بر ۳۰ هزار تن گوجه فرنگی با قیمت سه هزار و ۸۰۰ تومان از کشاورزان خریداری کرده است.

وی اضافه کرد: اتحادیه باغبانی ایران آمادگی خرید میزان بیشتری گوجه فرنگی را با قیمت سه هزار و ۸۰۰ تومان دارد و در حال حاضر کارخانه‌های متعددی در استان‌های فارس، آذربایجان غربی، تهران، قزوین و خراسان جنوبی آمادگی خود را برای تحویل محصول با هدف فرآوری اعلام کرده‌اند.

قیمت انگور صنعتی بین ۶ هزار تومان تا ۶ هزار و ۵۰۰ تومان

مدیرعامل اتحادیه سراسری باغبانی ایران گفت: از ابتدای فصل برداشت انگور تاکنون میزان هفت هزار تن انگور صنعتی را با قیمت ۶ هزار تومان تا ۶ هزار و ۵۰۰ تومان به صورت فله از کشاورزان خریداری کرده‌ایم. این کار به نفع باغداران بوده است زیرا در سال‌های گذشته انگور صنعتی با انگور تازه وارد بازار می‌شد و همین امر موجب می‌شد تا انگور با افت شدید قیمت مواجه شود. ما سعی کردیم با خرید توافقی انگور صنعتی و خروج آن از بازار تازه خوری، از ضرر کشاورزان در این حوزه جلوگیری کنیم.

وی افزود: ما انگور صنعتی را در استان فارس و سمنان برای فرآوری عرضه کردیم که تبدیل به کنستانتره می‌شود و برای صادرات و ایجاد ارزش افزوده در این حوزه آماده خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری باغبانی ایران اعلام کرد: وقتی اتحادیه، به‌عنوان تشکل وارد بازار می‌شود و قیمت‌گذاری می‌کند، این قیمت مبنای خرید سایر بخش‌ها خواهد شد. به‌خاطر اینکه اگر افراد دیگری به این قیمت محصول را نخرند، ما محصولات کشاورزان را خریداری می‌کنیم و این سیاست باعث می‌شود قیمت به نفع کشاورز تمام شود، زیرا قیمتی که ما اعلام کرده‌ایم، پایه قیمت خرید یک محصول خاص می‌شود و کسی نمی‌تواند زیر آن قیمت خرید کند و این مساله به نفع کشاورزان است.

حمایت مالی صندوق تعاون روستایی ایران در خرید توافقی محصولات

کمال یدالهی گفت: تنها چالش ما، تامین منابع مالی است. به‌دلیل محدویت منابع مالی اتحادیه، ما نمی‌توانیم در همه حوزه‌ها، حجم عظیمی از محصولات را به‌صورت توافقی خریداری کنیم.

وی ادامه داد: لازم هست که درباره تامین منابع مالی تدابیر لازم اندیشه شود که منابع ارزان قیمت در اختیار ما قرار بگیرد تا ما بتوانیم تفاوت خرید یا افزایش قیمت خرید را از محل منابع مالی ارزان قیمت جبران کنیم و این برای ما اهمیت زیادی دارد.

یداللهی گفت: حمایت مالی صندوق تعاون روستایی ایران از خرید توافقی محصولات باعث شد تا ما بتوانیم بحران کمبود منابع مالی را مدیریت کنیم.

وی افزود: سهامداران صندوق تعاون روستایی ایرانیان، کشاورزان و تشکل‌های کشاورزی هستند که جا دارد از حمایت‌های صندوق تشکر کنم. زیرا صندوق توانست در مقاطع حساس در کنار تولیدکنندگان باشد و لازم است از این صندوق حمایت شود، زیرا اگر صندوق نبود، هیچ کدام از این اتفاقات مثبت رقم نمی‌خورد.