کاهش ۴۵ مگاواتی مصرف برق در بخش گلخانه ها با کاربرد انرژی های تجدیدپذیر

پایگاه خبری DA1news: وزارتخانه های جهاد کشاورزی، نیرو و نفت برای کاهش ۴۵ مگاواتی مصرف برق در بخش گلخانه های استاندارد و مدرن کشور ظرف چهار سال با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر قرارداد همکاری منعقد کرده اند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان تات به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: قرارداد همکاری میان معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، سازمان انرژی های تجدیدپذیر وزارت نیرو، شرکت بهینه سازی سوخت وزارت نفت و سازمان تات به منظور تامین انرژی گلخانه های استاندارد کشور با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر از جمله انرژی خورشیدی امضا شده است.

سیدمجتبی خیام نکویی افزود: با امضای این قرارداد، کاهش ۴۵ مگاواتی مصرف برق معادل ۴۴ میلیون متر مکعب گاز طبیعی در بخش گلخانه های کشور در بازه زمانی چهار سال هدفگذاری شده است.

وی با بیان این که در استفاده از انرژی خورشیدی در بخش کشاورزی از سایر کشورها عقب هستیم، اظهار داشت: استفاده از انرژی خورشیدی به جای برق و سوخت های فسیلی در بخش کشاورزی با توجه به تغییرات اقلیمی و ضرورت کاهش گازهای گلخانه ای، اجتناب ناپذیر است و ما در گام نخست تمرکزمان را بر بخش باغبانی گذاشته ایم.

معاون وزیرجهاد کشاورزی درهمین حال خواستار حمایت از طرح های مربوط به کاربرد انرژی های تجدیدپذیر به ویژه انرژی خورشیدی در بخش کشاورزی برای کاهش مصرف برق و سوخت های فسیلی شد.

وی درباره توسعه کشاوزی حفاظتی نیز گفت: ما بر کشاورزی حفاظتی در دیمزارها با محوریت موسسه تحقیقات دیم متمرکز شده ایم و پیش بینی می کنیم با استفاده از این شیوه، رکوردهای خوبی در تولیدات دیم بدست آید.

خیام نکویی افزود: سطح دیمزارهای کشور حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است که قسمت اعظم آن مربوط به کشت گندم است.