چگونه گلخانه خود را برای فصل رشد جدید آماده کنیم

پایگاه خبری Da1news: برای بسیاری از باغبانان، گلخانه احتمالاً با ارزش ترین و مهمترین قطعه تجهیزات باغبانی است که تا به حال دارند. به شما این امکان را می دهد که گیاهان را زودتر بکارید، در هزینه خرید گیاهان و نهال ها با پرورش خودتان صرفه جویی کنید، گیاهان خود را زمستان گذرانی کنید، گیاهان عجیب و غریب بکارید، میوه ها و سبزیجات تازه بکارید، در تمام طول سال گیاهان بکارید و جایی برای فرار داشته باشید وقتی هوا سرد است و باران می بارد. . به نظر می رسد همیشه چیزی وجود دارد که باید در گلخانه انجام شود.
داشتن یک گلخانه و استفاده از آن به طور کامل نه تنها عملی است، بلکه بسیار درمانی است و شور و اشتیاق درونی شما را برای باغبانی تغذیه می کند. هیچ چیز باارزش‌تر از کاشتن چند دانه خفته در گلدان یا سینی بذر، در گلخانه و سپس انتظار، گاهی اوقات بی‌صبرانه، نیست تا آن‌ها وارد زندگی شوند. رسیدگی به هر نیاز گیاهان شما در چند روز و هفته های اول زندگی حساس آنها مسئولیتی را به همراه دارد که بیشتر باغبان ها از آن لذت می برند. به دنبال آن، گیاهان جوان خود را با ملایمت پرورش دهید تا به بلوغ برسند، که می‌تواند رضایتی غیرقابل اندازه‌گیری را به همراه داشته باشد و جوهره خود ارضایی و رضایت را در بر بگیرد.

نگهداری عمومی
اگر این میزان علاقه شما به باغبانی در گلخانه است، حفظ آن در بهترین شرایط کاملاً مهم است. برای بسیاری از باغبان‌ها، نگهداری گلخانه‌ها فقط در ماه‌های زمستانی امکان‌پذیر است که گیاهان کمتری وجود داشته باشد یا گیاهی برای مراقبت از آن وجود نداشته باشد، و بنابراین فضای بیشتری برای کار در طول فرآیند تمیز کردن وجود دارد. مهم است که فضای داخلی گلخانه شما قبل از شروع فصل رشد جدید تمیز و عاری از آفات، بیماری ها و ویروس های احتمالی باشد. بنابراین برای اطمینان از اینکه درست است، به تمیز کردن کامل از بالا به پایین در سراسر آن نیاز دارد. همچنین این زمان ایده آل برای انجام هر گونه تعمیرات ضروری، هر چند جزئی است.

تعمیر و تعویض شیشه
شیشه های ترک خورده باعث خروج گرما و نفوذ آب به داخل می شود. می توان با چسباندن نوار شیشه ای ضد آب بر روی ترک، شیشه ترک خورده را به طور موقت تعمیر کرد. با این حال، در دراز مدت، جایگزینی همیشه بهترین گزینه است. شیشه ممکن است با گذشت زمان ضعیف شود و بنابراین ممکن است بخواهید هر گونه شیشه آسیب دیده را با شیشه های اکریلیک شفاف جایگزین کنید که عمر طولانی تری دارد. گاهی اوقات به عنوان Perspex شناخته می شود، شیشه های اکریلیک به اندازه شیشه موثر هستند، اما به طور کلی ارزان تر و راحت تر کار می کنند. یک جایگزین برای اکریلیک پلی کربنات است که کمی انعطاف پذیرتر است اما بسیار قوی تر و فقط کمی گران تر است.
همزمان با بررسی، تعویض یا تعمیر شیشه های شیشه، بتونه روی گلخانه های چوبی را بررسی کنید که ممکن است ترک خورده و در نهایت بیفتد. تمام گیره های نگهدارنده روی گلخانه های upvc و آلومینیومی را بررسی کنید. این گیره ها گاهی اوقات ممکن است به دلیل انبساط و انقباض ناشی از آب و هوای شدید از بین بروند یا از جای خود خارج شوند. اگر از واشر برقی روی قاب خارجی و شیشه های شیشه استفاده کنید، هر گونه قطعات شل یا شیشه ضعیف به زودی آشکار می شود.

گلخانه اسکلت چوبی
گلخانه های چوبی معمولاً به مراقبت و توجه بیشتری نسبت به انواع UPVC و آلومینیوم نیاز دارند، زیرا الوار باید با مواد نگهدارنده درمان شوند. چوب سدر غالباً الواری است که برای ساخت گلخانه های چوبی استفاده می شود و اگرچه این ماده بسیار بادوام و ماندگار است، برای نگهداری در شرایط خوب به استفاده سالانه از مواد نگهدارنده نیاز دارد. یک ماده نگهدارنده با کیفیت، بر پایه روغن و مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش، که از جلبک، کپک و قارچ محافظت می کند بهترین گزینه است. شما می توانید یک یا دو کت را هم برای داخل و هم برای بیرون بمالید، اگرچه قاب خارجی مهمتر است زیرا به محافظت در برابر عناصر نیاز دارد.

گلخانه های قاب چوب سدر تنها به استفاده سالانه از مواد نگهدارنده روی چوب لخت، پس از کمی مالش دادن با کاغذ شیشه ای نیاز دارند. گلخانه های چوبی رنگ شده با این حال، اگرچه این روزها محبوب نیستند، اما هر 2 سال یک بار به یک لایه رنگ جدید نیاز دارند. رنگ پوسته پوسته شده قدیمی را می توان با مالش پاک کرد، اما در مواردی که چندین لایه رنگ در طول چندین سال اعمال شده است، بهتر است تمام رنگ های قدیمی را پاک کنید، تا روی چوب خالی شود، که کار بسیار طولانی و خسته کننده ای است.

گلخانه قاب یو پی وی سی
گلخانه قاب UPVC را می توان به سادگی از داخل و خارج با آب گرم و صابون پاک کرد تا هرگونه کثیفی و کثیفی از بین برود. یک برس سفت با دسته بلند به برخی از مکان‌های غیرقابل دسترس دسترسی پیدا می‌کند. بررسی کنید که درها و پنجره ها به راحتی باز و بسته شوند و در صورت لزوم کمی روغن سبک به لولاها بمالید. مزیت واقعی داشتن یک گلخانه UPVC یا “پلاستیک” نگهداری کم است. بسیاری از گلخانه های مدرن یو پی وی سی نیز بسیار شیک هستند و به صورت استاندارد دارای شیشه ایمنی هستند. آنهایی که شیشه دوجداره دارند مزایای بیشتری مانند حفظ حرارت را ارائه می دهند.

گلخانه فریم آلومینیومی
آلومینیوم مدت زیادی است که وجود داشته است و فریم های گلخانه ای که از این ماده تولید می شوند هنوز بسیار رایج هستند. شیشه‌ها معمولاً با گیره‌های کششی یا فنری در جای خود ثابت می‌شوند و در جایی که یکی از شیشه‌ها روی دیگری همپوشانی دارد، گیره‌های «s» در جای خود قرار می‌گیرند. بررسی کنید که آیا هر یک از شیشه ها لیز خورده اند و در صورت لزوم آنها را تغییر دهید. همچنین اتصالات قاب و مهره ها و پیچ های نگهدارنده را از نظر سفت بودن بررسی کنید. این اتصالات ممکن است زنگ زده شوند و در صورت بروز علائم خوردگی باید تعویض شوند. گلخانه های آلومینیومی گرما را به خوبی حفظ نمی کنند و تراکم گاهی اوقات می تواند مشکل ساز شود و لکه ها و رگه هایی روی سطوح داخلی شیشه باقی بماند.

پایه را بررسی کنید!
گلخانه فقط به اندازه پایه آن خوب است. اگر پایه ای که گلخانه روی آن قرار دارد، فرو رفته یا ترک خورده باشد، مشکلاتی در پیش است. گلخانه شروع به کج شدن می کند و هر مرحله بندی داخلی را ناهموار می کند. اگر مشکل برطرف نشود، گلخانه در نهایت شروع به خم شدن می کند. فونداسیون یا پایه گلخانه خود را برای هر گونه حرکت بررسی کنید و در اسرع وقت این موضوع را اصلاح کنید. بدیهی است که بهتر است قبل از احداث گلخانه، با در نظر گرفتن وزن کل، که باید در مدت زمان طولانی از آن پشتیبانی شود، یک پایه محکم گذاشته شده است.

تعمیر و نگهداری داخلی
پس از انجام کلیه کارهای نظافت و تعمیر خارجی، توجه خود را به فضای داخلی گلخانه معطوف کنید. ابتدا گیاهان را قبل از تمیز کردن به سوله یا هر مکان خشک و بدون یخبندان منتقل کنید. همچنین، قبل از اینکه شیشه را با شیشه پاک کن اختصاصی تمیز کنید، یک حشره کش را در گوشه ها و بین هر مفصل اسپری کنید. اینجاست که حشرات می توانند در گلخانه شما ساکن شوند و زمستان گذرانی کنند. اتصالات در قاب‌های چوبی خانه‌های جذابی را برای حشراتی مانند کنه‌های قرمز عنکبوتی و گوش‌های گوش ایجاد می‌کند. هر گونه زباله، گلدان‌ها و سینی‌های شکسته قدیمی، بمب‌های دود استفاده‌شده، و همچنین هرگونه تجهیزات رشدی مانند تکثیر را از بین ببرید. قبل از بازگشت به موقعیت خود، دومی باید جدا شود و کاملا تمیز شود.
در مرحله بعد، به طور سیستماتیک همه گلدان ها، سینی ها، دیبرها و برچسب ها و غیره را با مخلوط مایع Jeyes و آب گرم تمیز کنید. تجهیزات پخش کننده را به دقت تمیز کنید، به خصوص اگر از نوع برقی باشد و سپس در موقعیت خود قرار دهید. تمام قفسه ها یا استیج ها را با مایع Jeyes مخلوط با آب گرم کاملاً تمیز کنید و اجازه دهید قبل از قرار دادن گلدان ها روی سطوح خشک شوند. قبل از اینکه دوباره به موقعیت خود برگردید همه چیز را با یک پارچه خشک کنید. در نهایت، مسیر یا سطح زمین را با مخلوطی از مایع Jeyes و آب، با استفاده از یک برس حیاط سفت بشویید، سپس تمام دریچه‌ها و درها را باز بگذارید تا هوا جریان داشته باشد و همه چیز را قبل از تعویض هر گیاه خشک کنید.

بسترهای خاکی و کاشت های داخلی
اگر در گلخانه خود بسترهای خاکی یا کاشت های مرتفع دارید و مشکلات عفونت قارچی یا ویروس های منتقله از خاک را تجربه کرده اید، بهتر است خاک را جایگزین کنید. برای یک گلخانه کوچک، جایگزینی احتمالا بهترین گزینه است زیرا هیچ درمان شیمیایی آسانی در دسترس نیست. یک عمق بیل از خاک موجود را بردارید و با یک جان اینس شماره 2 یا مخلوطی معادل از لوم، ذغال سنگ نارس و شن استریل شده پر کنید. این محیط ایده آل برای رشد گوجه فرنگی، خیار و خربزه و غیره است. بسترهای خاک لزوماً نیازی به تغییر هر سال ندارند، اما تغییر هر 2 یا 3 سال یکبار باعث رشد سالم گیاهان شما می شود. در طول فصل رشد، همیشه برگ های مرده را از سطح خاک جدا کنید تا از بروز عفونت های قارچی جلوگیری شود.

سوال عقیم سازی خاک
بسیاری از باغبانان در مورد اینکه آیا می توانند خاک بستر گلخانه خود را استریل کنند، سردرگم هستند. خاک را می توان با استفاده از بخار با دمای بسیار بالا به طور ایمن استریل کرد، اما این معمولا برای چنین کرت های کوچک عملی نیست. فرمالدئید گزینه دیگری است اما همه چیز را در خاک از جمله باکتری های خوب از بین می برد، بنابراین این یک درمان ایده آل نیست. برخی از مواد شیمیایی موثر، مانند باسمید، فقط برای تولیدکنندگان تجاری در دسترس هستند. اگر گلخانه بزرگی دارید و فکر می کنید هزینه آن را تضمین می کند، می توانید یک دستگاه ضدعفونی کننده خاک بخرید. گاهی اوقات از مایع Jeyes به عنوان ضدعفونی کننده خاک یاد می شود، اما دیگر برای این منظور مورد تایید نیست و خطراتی در استفاده از آن با خاک وجود دارد. گزینه مطمئن تر استفاده از خاک تازه یا کشت کیسه ها یا ظروف با کمپوست خریداری شده از یک خرده فروش معتبر است.

منبع: www.simplyseed.co
ترجمه: مجید احمد میرمحمدعلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *