نشست كمیسیون منابع ژنتیكی برای غذا و كشاورزی فائو برگزار شد

پایگاه خبری Da1news:  ایران بعنوان عضو اصلی دو کارگروه گیاهی و جنگل‌های منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در نوزدهمین نشست كمیسیون منابع ژنتیكی برای غذا و كشاورزی فائو انتخاب شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی Da1news به نقل از  روابط عمومی مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی ، نوزدهمین نشست کمیسیون منابع ژنتیکی برای غذا و کشاورزی (CGRFA) در سال 1402 در کشور ایتالیا و مقر اصلی فائو برگزار شد. در این نشست، نمایندگان کشورهای مختلف عضو، ناظر و گروه‌های ذینفع اعم از سازمان‌های غیر دولتی (NGO) و علاقمندان که از روز 15 لغایت 21 جولای 2023 برگزار شد شرکت داشتند.

بر اساس این گزارش، قبل از شروع نشست، نمایندگان مناطق مختلف جلسات داخلی برای هماهنگی در مورد دستورهای کار جلسه تشکیل دادند. در نشست اصلی با حضور همه شرکت کنندگان تمام اسناد مربوط به حوزه‌های مختلف منابع ژنتیکی، دسترسی و تسهیم منافع، تشکیل کارگروه‌های جدید و….. بررسی شد. در این نشست، آقای دکتر حسین جعفری و دکتر مصطفی آقائی سربرزه به ترتیب بعنوان نقطه تماس تنوع زیستی برای غذا و کشاورزی ایران و نقطه تماس کمیسیون منابع ژنتیکی برای غذا و کشاورزی ایران، شرکت داشتند و ضمن هماهنگی با اعضاء منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نظرات خود را ارائه نمودند که در تصمیم‌گیری‌های کمیسیون اعمال شد.
نمایندگان حاضر در جلسه عمومی پایانی با گزارشی از رئیس مشترک گروه تماس موافقت خود را در مورد ایجاد دو نهاد بین جلسه‌ای کارگروه فنی بین دولتی (ITWG) در زمینه میکروارگانیسمها و منابع ژنتیکی بی‌مهرگان (MIGR) و یک تیم تخصصی ویژه در زمینه تنوع زیستی برای غذا و کشاورزی (BFA) جدید اعلام و گزارش نهائی نشست را در زمینه دستورهای کار در حوزه منابع ژنتیکی مختلف و برنامه اقدام تصویب کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *