مهدی صادقی شعاع خبر داد: رقم جدید چغندر علوفه‌ای در راه است

پایگاهخبری Da1news: مهدی صادقی شعاع گفت:رقم جدید چغندر علوفه‌ای در راستای تولید علوفه با ارزش غذایی بالا، اصلاح الگوی کشت و افزایش بهره‌وری آب معرفی می‌شود.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی Da1news به نقل از  روابط عمومی سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی ؛ عضو هیات علمی سازمان تات گفت: در خصوص توسعه کشت چغندر علوفه‌ای بیان کرد: سالیانه مقادیر قابل‌توجهی علوفه و خوراک دام با صرف هزینه‌های ارزی از خارج وارد کشور می‌شود. این واردات به دلیل پایین بودن تولید و عملکرد گیاهان علوفه‎ای و همچنین محدودیت منابع آبی در کشور هست.
وی ادامه داد: باتوجه‎به افزایش قیمت جهانی خوراک دام و مقادیر زیاد واردات این اقلام و نیز محدودیت منابع آب‌وخاک مناسب، توجه جدی به منابع جدید و گیاهان با پتانسیل عملکرد بالا و اقتصادی برای تأمین علوفه موردنیاز جمیت دامی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. ازاین‌رو کاربرد روش‎های زراعی و استفاده از گیاهان جدید و پر محصول سازگار با شرایط آب‎ و هوائی کشور نقش بسزایی دارد.
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند افزود: ضمناً جهت ارزیابی علوفه‌های تولیدی باید در نظر گرفت با چه میزان آب مصرفی و با چه کیفیت آبی، چه میزان ماده خشک قابل‌هضم، چه میزان پروتئین، چه میزان انرژی و در کل چه علوفه باکیفیتی در واحد سطح تولید می‌شود. اگر تمام این پارامترها در نظر گرفته شود، چغندر علوفه‌ای گزینه مناسبی است.
صادقی شعاع ادامه داد: چغندر علوفه‌ای به دلیل عملکرد بالا و مقاومت به خشکی و تولید با عملکرد اقتصادی در شرایط کم‎آبی و خشک‎سالی در تناوب زراعی منطقه ازجمله این محصولات است. به‎ویژه در شرایط کشت پاییزه که گیاه از بارندگی‎های فصلی حداکثر استفاده رامی‎کند. لذا باتوجه‎به این ویژگی‎ها در مواقع خشک‌سالی کم‎آبی می‎توان با حداقل آب مصرفی به‎خوبی از کاشت این گیاه جهت تأمین علوفه موردنیاز دام استفاده کرد.
وی افزود: در بین تمام گیاهان زراعی، چغندر علوفه‌ای تنها گیاه مقاوم به شوری است که بیشترین عملکرد بیوماس در هکتار را دارد، بدین معنا که در مناطق شور می‌توانیم با کشت چغندر علوفه‌ای به‌راحتی شرایط اجتماعی و اقتصادی کشاورزان را بهبود دهیم.
عضو هیئت‌علمی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند ادامه داد: چغندر علوفه‌ای دارای مزیت‎های فراوان ازجمله مقاومت به خشکی و شوری، خوش‎خوراکی بالا، جایگزین ایده آل به‎جای غلات، قابلیت سیلوپذیری مطلوب جهت فروش یا استفاده در زمستان، افزایش عملکرد شیر، تولید علوفه باارزش غذایی و درصد انرژی بالا و همچنین استفاده در تناوب زراعی در الگوهای کشت پاییزه، بهاره و تابستانه هست.
صادقی شعاع گفت: چغندر علوفه‌ای در برابر تغییرات محیطی از پایداری عملکرد برخوردار بوده و نیاز به آب آبیاری کمتری دارد. این گیاه هم به‌عنوان بخش خشبی و هم به‌عنوان کنسانتره جیره غذایی انواع دام محسوب می‌شود.
صادقی شعاع بیان کرد: چغندر علوفه‌ای از دیرباز در کشور به‌صورت سنتی کشت‌شده است و حدود سه الی چهار هزار هکتار در مناطقی همچون اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، قم، مرکزی و سمنان کشت سنتی می‌شود. این استان‌ها، مناطق خشک و حاشیه کویر هستند. مناطق کشت نشان می‌دهد چغندر علوفه‌ای این توانایی را دارد که با مقدار مصرف آب پایین علوفه باکیفیت تولید کند.
وی اضافه کرد: در اواخر دهه شصت شمسی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند، نسبت به جمع‎آوری بذر توده‎های بومی علوفه‎ای و لبوئی از نقاط مختلف کشور اقدام کرد. ماحصل این اقدامات تشکیل مجموعه‎ای مشتمل ‎بر بیش از یک‌صد واریته از انواع فرم‎های لبوئی و علوفه‎ای کشور بود.
عضو هیئت‌علمی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند طی سال‌های اخیر، پروژه‎های اصلاحی باهدف ارتقاء کمی و کیفی توده‎های بومی چغندر علوفه‌ای و هدایت آن‎ها به سمت تهیه ارقام جدید باقابلیت مصرف در سطح کشور ارائه شد و ماحصل آن معرفی اولین رقم چغندر علوفه‌ای ایرانی به نام کارا توسط موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند در سال 1397 شد.
وی افزود: با توجه به دستاوردهای ارزشمند طی این مدت، در سال 1401 بانک ژن چغندر علوفه‌ای در ستاد موسسه راه‌اندازی شد. یکی از مهم‌ترین وظایف موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند معرفی ارقام مناسب جهت کشت در مناطق مختلف کشور و یاری کشاورزان در ارتقاء تولید در واحد سطح با حداقل آب مصرفی هست که با توجه به برنامه اصلاحی پیش رو، امید است بتوان ارقام مناسب‌تری را به جامعه کشاورزی کشور معرفی کرد.
صادقی شعاع بیان کرد: موسسه اقدام به معرفی پتانسیل کمی و کیفی تولید علوفه از طریق کشت چغندر علوفه‌ای با اجرای مزارع الگویی و انجام آزمایش‌های متعدد در مناطق مختلف کرد که با توجه به پتانسیل تولید علوفه باکیفیت به‌وسیله این گیاه، برنامه‌ریزی لازم در دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی به تفکیک کشت بهاره و کشت پاییزه انجام شد که طی برنامه 10 ‌ساله مقرر شد میزان 18 هزار هکتار کشت بهاره و 22 هزار هکتار کشت پاییزه در کشور اجرا شود.

عضو هیئت‌علمی موسسه تحقیقات چغندرقند گفت: موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند با همکاری موسسه علوم دامی کشور طی سالیان اخیر تحقیقات متعددی را در زمینه‌های مدیریت مزرعه، سیلو و مصرف در دام‌های هدف مختلف انجام شد که با نتایج امیدبخشی به ثمر رسیده است. درنهایت امید است با حمایت دست‌اندرکاران مربوطه بتوان از طریق کشت پاییزه چغندر علوفه‌ای و همچنین افزایش بهره‌وری اراضی شور گامی مؤثر در جهت تأمین بخشی از علوفه موردنیاز جمعیت دامی کشور برداشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *