امضای سند پروژه همکاری‌های فنی پسته (TCP) بین ایران و فائو

پایگاه خبری Da1news: سند پروژه همکاری‌های فنی پسته (TCP) بین وزارت جهاد کشاورزی و سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) امضا شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی Da1news به نقل زا پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، پروژه همکاری‌های فنی پسته بین وزارت جهاد کشاورزی و سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) در راستای ساماندهی و استانداردسازی زنجیره کامل تولید تا عرضه محصول پسته ایران که یکی از محصولات مهم باغبانی از نظر سطح زیر کشت، تولید و صادرات است، صبح امروز یکشنبه اول مرداد ماه در حضور وزیر جهاد کشاورزی به امضای محمدمهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی و پوباک دهوج جی‌سی سرپرست دفتر نمایندگی فائو در جمهوری اسلامی ایران رسید.

محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم به تجربیات ایران در زمینه تولید و افزایش بهره‌وری در واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: ایران در زمینه شیلات، آبزی‌پروری، دامپروری، طیور، باغبانی، زراعت و همچنین طرح‌های مربوط به آب‌ و خاک از جمله آبخیزداری و آبخوانداری دارای تجربیات ارزنده‌ای است.

وی با تأکید بر تغییرات آب و هوایی و محدودیت منابع در کل دنیا و اهمیت آن، گفت: در کشورمان با روش‌های علمی و جدید به دنبال کاهش خسارات در تولید هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که توسعه زنجیره‌های ارزش و صنایع تبدیلی و تکمیلی برای به حداقل رساندن ضایعات از جمله برنامه‌های این وزارتخانه است، تصریح کرد: استفاده از دانش و کشاورزی دانش‌بنیان، افزایش بهره‌وری و همچنین هوشمندسازی کشاورزی نیز در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

وی افزود: فائو به‌عنوان یک سازمان تخصصی و حرفه‌ای در کشاورزی می‌تواند نقش مهمی را برای تبادل اطلاعات، دانش و تجربه بین کشورهای عضو ایفا کند.

نیکبخت خاطرنشان کرد: سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد می‌تواند تجربیات موفق را از جمهوری اسلامی به سایر کشورها منتقل کند و همچنین برعکس آن نیز می‌تواند رقم بخورد.

وی در پایان خواستار ارتباط نزدیک‌تر و بیشتر فائو با جمهوری اسلامی ایران شد.

محمدمهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست با اشاره به وضعیت تولید پسته در کشورمان گفت: ایران از لحاظ سطح زیر کشت پسته رتبه اول و در تولید این محصول رتبه دوم را به خود اختصاص داده‌ است.

به گفته وی، کشورمان در تولید ۳۲ محصول باغبانی، رتبه یکم تا هشتم را داراست.

حمایت از جمهوری اسلامی ایران در جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی چندجانبه

«پوباک دهوج جی‌سی» سرپرست دفتر نمایندگی فائو در جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست گفت: فائو در جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی چندجانبه از اقدامات جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کند.

بنابر این گزارش، با توجه به جایگاه ممتاز محصول پسته جمهوری اسلامی ایران در بازار جهانی این محصول، حفظ و ارتقای روند صادرات این محصول از اهمیت راهبردی برای بخش کشاورزی و درآمد ارزی غیرنفتی کشور برخوردار است. به همین منظور بروزرسانی زنجیره تأمین پسته اعم از تولید، فرآوری و صادرات با آخرین دستاوردها و دستورالعمل‌های فنی و استاندارهای کیفی مورد پذیرش مراجع بین‌المللی و کشورهای هدف به‌ویژه با در نظر گرفتن رو به رشد بودن بازار رقابتی در این محصول بیش‌ از پیش ضرورت پیدا کرده است.

در این راستا وزارت جهاد کشاورزی با توجه به رسالت خود در پشتیبانی از توسعه صادرات محصولات کشاورزی ظرف شش ماه گذشته مذاکراتی را با سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) در جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف بخش پسته کشور و راهکارهای توسعه این بخش به عمل آورد و در نتیجه این مذاکرات پروژه‌ای تحت عنوان «بهبود تولید و صادرات پسته از طریق ارتقای مدیریت جامع محصول» تدوین و آماده امضا شد.

این پروژه که با اعتباری در حدود ۴۲۰ هزار دلار توسط فائو تأمین مالی می‌شود، آخرین یافته جهانی در فناوری‌های تولید، برداشت، فرآوری تر و خشک، انبارش، پایش و کنترل کیفی محصول و استقرار به‌روزترین مقررات مرتبط با سلامت محصول را با بهره‌گیری از متخصصان داخلی و بین‌المللی در سطح پایلوت پیاده‌سازی کرده و به ظرفیت‌سازی در سازمان‌های ذی‌ربط به‌ویژه تشکل‌های تولیدکنندگان و صادرکنندگان خواهد پرداخت.

گفتنی است؛ سازمان حفظ نباتات کشور، سازمان غذا و دارو، موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، سازمان‌های استانی وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه و تشکل‌های ذی‌ربط با همکاری فائو در اجرای این پروژه مشارکت خواهند داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *